Erdélyi Margit: Az irodalomoktatás új kihívásai - A Selye János Egyetem Tanárképző Karának tudományos közleményei (Budapest, 2014)

II. Fejezet. Poétikai interpretációk az irodalomoktatásban

A poétikai szempontú novellaelemzés taníthatósága (Ottlik Géza: Minden megvan) HORVÁTH KORNÉLIA I. Didaktikai előzetes a szövegelemzés és -interpretáció kérdéseiről „Taní­tani!" József Attila: Születésnapomra Bármely irodalmi, tehát nemcsak egy narratív prózai alkotás, ha­nem egy verses lírai szöveg elemzése során is ajánlatos, s egyben elkerülhetetlen kiindulópontot kínál az adott mű több szempon­tú elhelyezése a szerzői ouvre-ben. E szituálásnak tekintetbe kell vennie a mű keletkezési idejét az életmű kontextusában, a szerző többi alkotásához való textuális-poétikai viszonyulását, magának a szerzőnek e viszonyról és a mű „értékéről" fennmaradt vagy hozzáférhető és lehetőség szerint dokumentálható véleményét, valamint az alkotónak, s legfőképpen a vizsgálandó szövegnek a kritikai recepcióban elfoglalt helyzetét és megítélését. Hangsúlyo­zandó, hogy a szerző életrajzi adatai csak minimális mértékben képezhetik az értelmezés tárgyát, akkor is csak egyfajta tágabb művelődés- és irodalomtörténeti kontextusként kezelendőek, el­lenkező esetben a tárgyalandó költői szöveget teljességgel a szerző közvetlen megnyilvánulásaként kezelnénk, s nem vennénk tekin­tetbe az irodalmi szöveg művészi, poétikai sajátosságait, vagyis azokat a közvetítettségeket, amelyeket maga az empirikus-bio­gráfiai alkotó épített be a szövegébe azzal a határozottan felté­telezhető intencióval, hogy a szövegből kibontható értelemvilág ne legyen direkt módon azonosítható az életrajzi szerzői személy életútjával. Hasonlóan fontos kitételünk, hogy az alkotó saját iro­dalmi művéről mondott vagy írott értelmezői és/vagy kontex.

Next