Erdélyi Margit: Az irodalomoktatás új kihívásai - A Selye János Egyetem Tanárképző Karának tudományos közleményei (Budapest, 2014)

II. Fejezet. Poétikai interpretációk az irodalomoktatásban

KISS TÍMEA: ADY ENDRE VERSEI A TANKÖNYVEKBEN 3. A tantervekről A szlovák tantervekben a magyar nyelv- és irodalomtanítás óra­számai a négyosztályos gimnáziumok és középiskolások számá­ra heti 3 óra. Ilyen órakerettel a megtanulandó tananyagot csak erőltetett menetben lehet teljesíteni, a teljesség igénye nélkül. Az ismeretek minőségi elsajátíttatása háttérbe szorul, hogy tartható legyen a tantervi követelmény. A tantervi célok és feladatok szin­te teljesíthetetlenek a tananyagon való átrobogás miatt. Fejlesz­teni és megalapozni műveltséget heti 2-3 órában nehéz feladat. Önművelésről, az olvasás megszerettetéséről beszél miközben a témakörök, főképp a művek könyvnélküli ismeretén alapszik, évente pedig 2-3 mű részletét, és 2-3 mű egészét kéri kötelező olvasmányként, mely bevett szokásként egy olvasmánynapló el­készítésében (lemásolásában) ki is merül. Kommunikációs hely­zetekben való aktív részvételről ír, miközben a szóbeli kifejezőké­pesség fejlesztésére csak 4 órát szán az egész évre. Kijelenti, hogy sem mű, sem stílus nem kerülhet a többi fölé, mégis a Nyugat lírikusaira 18 órát, prózaíróira 10 órát, József Attilára és Radnó­ti Miklósra is 10 órát, a 19. század második felének és a 20. szá­zad elejének világirodalmára 8 órát jelöl ki. Minden, amit célként megfogalmaz igaz és helyes, de a gyakorlatba való átültetésnél kisiklik, pedig a szlovákiai magyarságnak nagyobb szüksége van, mint valaha anyanyelvének megőrzésére és szeretetére, és ezt megfelelően képzett tanárok és elkészített tantervek nélkül elkép­zelhetetlen. Korszakok, írók és művek tételszerű kidolgozása, az érettségin való pontszámok elsődlegessége a jelenlegi állás, mely még messze jár a fent megfogalmazottaktól. Hasonló elvárásokat fogalmaz meg a Nemzeti Alaptanterv is. Magyarországon a kétszintű érettségi bevezetése után közép- és emelt szintű tanmenetekkel dolgoznak. A magyar nyelv- és iro­dalomtanítás óraszámai a 4 osztályos gimnáziumok és középis­kolák számára a 11. évfolyamban heti 3 óra, emelt óraszámban 5. A Nemzeti Alaptanterv szerint az irodalom a szellem csiszo­lásának, a jellem és az ízlés fejlesztésének nélkülözhetetlen esz­köze. Általa anyanyelvünket tudatosan használó, szépen beszélő, választékos szókincsű ifjúságot nevelhetünk. Az irodalomtanítás ----

Next