Erdélyi Margit: Az irodalomoktatás új kihívásai - A Selye János Egyetem Tanárképző Karának tudományos közleményei (Budapest, 2014)

I. Fejezet. Popkultúra az irodalomórán

I. POPKULTÚRA AZ IRODALOMÓRÁN fogjuk fel, akkor ez a szabadság akár kecsegtető is lehet. A legtöbb tanár viszont inkább aggasztónak tartja a helyzetet. „A választás lehetősége azonban ebben az esetben nemcsak szabadságot jelent, hanem egy olyan döntést is, amelyet szinte fogódzók nélkül kell meghoznia a tanárnak. Fogódzók nélkül, hiszen a kanonizáció folyamata szükségképpen kezdeti, bizonytalan fázisban van, au­toritásként a »biztosnak« nevezhető irodalmi hagyomány (és az ehhez kapcsolódó tankönyvek) helyett »csak« a kortárs recepcióra és a saját jó ízlésére támaszkodhat a magyartanár. Az a magyar­tanár, aki klasszikusokon nevelődött, és szeret biztos lenni abban, hogy értéket közvetít. Melyik kortárs szerzőt, művet válassza te­hát? Hogy igazodjon el egy olyan közegben, ahol a megszokott, jól megtanult és jól megtanítható értelmező rendszerei egyébként is csődöt mondanak?" - írja Lőj Zsuzsanna.15 Gondot jelent, hogy a kortárs műveket nehezebb kézbe adni: a szöveggyűjtemények­ből ezek a művek legtöbbször hiányoznak, így a tanárnak magá­nak kell fénymásolnia a művet, vagy valahogy máshogy kell azt eljuttatnia a diákokhoz. A tankönyvek sem jelentenek túl sok se­gítséget, mivel az általuk közvetített irodalomtörténet véget ér a 20. század 70-es éveinél. A kritikai konszenzus hiánya valóban zavaró lehet, de nem sza­bad túldimenzionálni a problémát. Arató László egy interjúban felhívja rá a figyelmünket, hogy valójában „a klasszikusok körül sincs teljes konszenzus, egy-egy életműnek hol erre, hol arra a részére esik nagyobb hangsúly, az értelmezések konszenzusáról pedig természetesen nem beszélhetünk. Minden jelentős klasszi­kust folyton újraértelmez az utókor, így van ez Shakespeare majd minden művével, de így József Attila verseivel is."16 Ha a tanár­nak mindenképpen visszacsatolásra van szüksége, fogódzóként támaszko­­hat a kortárs kritikára is. Kukorelly Endre joggal jegyzi meg, hogy az iskolák gyakorla­tilag csak irodalomtörténetet tanítanak: „Szinte minden vonatko- 15 V6. http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=803­16 Az irodalomértés nem fejlődhet a kortárs szerzők tanítása nélkül, In­terjú Arató Lászlóval. http://www.edupress.hu/hirek/index.php?pid= egycikk/HirID=29379

Next