Faludy Judit (szerk.): A tekintet szintaxisa. François Molnar válogatott tanulmányai (Budapest, 2011)

A tanulmánykötet François Molnárnak a művészetelmélet és az experimentális pszichológia határterületén végzett ku­tatásait bemutató publikációi közül válogat. Molnár 1947- ben telepedett le Párizsban, ahol a mozgalmas művészeti élet aktív résztvevője lett. 1958-tól megjelenő publikációi híven tükrözik az őt körülvevő szellemi irányzatok meg­termékenyítő hatását. Kérdésfelvetései, kutatásai az esz­tétika, a pszichológia, az optika határterületén mozognak, és érzékeny kölcsönhatásban állnak mindazokkal a szellemi irányzatokkal, amelyek a 60-as és 70-es évek francia mű­vészetében jelentkeztek (concept art, op-art). A korszak zenei, fizikai, matematikai, szociológiai teóriáit a pszicholó­gia és a művészet területén próbálta alkalmazni. Az ered­mények feldolgozásában a legaktuálisabb matematikai újításokat használta fel (pl. a gráfelméletet). A kötetet a kortárs művészet, az esztétika és a kísérleti pszichológia iránt érdeklődők figyelmébe ajánljuk, fekete-fehér illusztrá­ciókkal, 17 percnyi filmet tartalmazó DVD-melléklettel. „A tekintet szintaxisát a szem mozgása írja elő az agynak. A kísérleti esztétika a műalkotások jobb megközelíthetősé­ge érdekében arra törekszik, hogy megértse, hogyan néz­zük azokat. A szem mozgását elektro-okulográf segítségé­vel lehet tanulmányozni (négy elektróda detektálja a szem forgó mozgásának lehetséges variációit). Kézzelfoghatóvá téve és rögzítve a tekintet által bejárt útvonalat a plaszti­kus szépséget az általa kiváltott szemmozgásokon keresz­tül próbáljuk megmagyarázni. Több kísérleti alanyt ültet­tünk szembe Monet, Klee, Watteau, Mondrian és Vasarely műveivel." A fenti kísérletet láthatjuk a DVD-n.

Next