Fehér Ferenc et al.: Magatartások. Bírálatok a hatvanas évekbõl - Fehér Ferenc művei 2. (Budapest, 2001)

Benjámin László költészetéről

szire vezetne. Nyilvánvaló azonban, hogy a harcok objektív alapjául szolgáló tény az: a nemzet nem csupán gazdasági és politikai, hanem a belőlük kinövő erkölcsi tényezők ellentmondásosan összetartozó komplexuma, és a jelen­tékeny áramlatok mindegyike hegemóniára tör. A nemzeti költészet pedig szakadatlanul hangot ad e „hódító törekvéseknek”, így Kölcseynél, aki Csokonai- és Berzsenyi-kritikáiban mind a konzervatív földbirtokos, mind az epikureus-plebejus életformát elutasította, hogy egy harmadikat, a nemesi forradalmár sztoicizmusát emelje szabállyá és törvénnyé, így a 48 előtti egy­ségfronton belül, ahol hasonló, csendes, de könnyen észrevehető birkózás folyt a Vörösmarty-féle liberális-nemesi ideál, illetve Petőfi paraszti egyszerű­séggel keresztezett jakobinus morálja között. Összetartotta őket az arisztokrata és monarchikus cinizmus elleni felháborodás, de egyik is, másik is arra tört bel­ső dinamikája következtében, hogy majd uralkodóvá váljék a felszabadult nemzeten. Benjámin, mint proletár-nemzeti költő, e tekintetben is követi nagy elődeit. Maga jelöli meg, méghozzá egyértelműen, erkölcsi talaját: Ha érdem­es, nem az enyém sajátlag - Éreztem, éltem, tettem, mint az átlag. A nem-elvont népben, a műhelyek, a gyűléstermek, sportpályák, mozik sokaságában kaptam egy helyet; ha van bennem jó, innen származik. (ÖNÉLETRAJZI RÉSZLET) A megnyomorított, de emberi lényegüket csendesen és szívósan védelmező szegények szokásvilága tehát az eszmény, amelyet el kell terjeszteni. Más­ként fejeződik ez ki, mint József Attilánál, hisz ott „a város peremének” lelki történései az egyetemes humanista tradíción méretnek meg, és így a világtör­ténelem síkjára transzponálódnak. Benjámin első korszakában többnyire be­ért lírai „topográfiával”, szerető-elmélázó és végtelenül pontos felidézésével az albérleti szobáknak, konyháknak, porladozó házaknak és grundoknak, és persze a bennük végbemenő drámáknak, kinyíló idilleknek­­ számára idáig terjed az emberi világ. Amint e mezsgyét túllépi, és megkísérli, hogy a mun­káját derekasan végző proletárt általános erkölcsi ideálnak mutassa be, morá­lis allegorizálás születik keze alatt, miként pátoszának elemzett megbicsaklá­sainál (A betűöntők diadala), nyilván ugyanazon okokból. A fordulatot ismét csak a második korszak, az 1948-cal kezdődő fél évti­zed jelenti. Elemzésekor látni igazán, micsoda bárdolatlanság volt később.

Next