Fehér Ferenc et al.: Magatartások. Bírálatok a hatvanas évekbõl - Fehér Ferenc művei 2. (Budapest, 2001)

Illyés Gyula

nélkülük tudásunk saját világunkról kimondhatatlanul szegényebb lenne. A másik ellenvetés­ tárgyiasságának elutasítói nem érzik, hogy éppen ebben van Illyés különleges pozíciója, „közbülső helye” a Nyugat lírája és József Attila között. Babitsnak és Kosztolányinak (egészen eltérő módon, de az alapelvekben megegyezően­ a világ külső kérge csak látszat. Szilárdnak tű­nik, de a művészi ujj érintésére szétrebben, és megmutatja mélységeit. József Attila számára a tárgy létezik, szilárd, körüljárható valóság, de csupán a meg­ismerés első lépcsőfoka. A jelenségtől a lényeg birodalmáig még igen hosszú út vezet, amelyet a fantáziának végig kell járnia, hogy célhoz érjen. Illyés lí­rai látomásában azonban a tárgy, úgy amint adva van, maga a világ, művészi alakító kedvének kiapadhatatlan forrása, mondanivalójának letéteményese és táptalaja. Ismét visszanyúlunk a költő paraszti kötöttségéhez. Juhász­nagyapjáról írja a Puszták népé­ben, hogy meséi közben az állatok, az eszkö­zök nem csupán felidéződtek, megelevenedtek. Az unoka átörökölte a népi mesélők tehetségét, és nagy költészetté emelte. Illyés megoldásának azonban csakugyan van egy árnyoldala. A tárgyak­hoz való igen erős kötődés szerintünk azzal a problematikus következ­ménnyel jár, hogy a költői képek kontúrjait Illyés túlságosan élesen meghúz­za, hiszen célja: felmutatni őket egy egyediségükben, mintegy lírailag iga­zolandó a leibnizi mondást, mely szerint nincs két egyforma falevél. Ám ugyanakkor minden egyes hasonlatnak, metaforának stb. van egy „képudva­ra”, egy asszociációs tartománya, amely jelentését a pusztán logikailag leír­­hatóan túl tágítja, amely puha elmosódottsággal öleli körül a szót, annak han­gulata és kísérőzenéje. Világos, hogy ebből a tartományból minden ember mást és mást érez magához közelállónak, „lefordíthatónak”, amint a külön­böző zenei frázisok és motívumok is egészen eltérő „jelentésűek” a különbö­ző hallgatóknak. De az is nyilvánvaló, hogy a „képudvarnak” (így hát az ér­telmezésnek is) van határa, még ha szilárdan ki nem mutatható is. A modern líra tipikus tévedése a „képudvarral” kapcsolatban, hogy eltúlzott érzékeny­ségével nem veszi észre végső tartalmi meghatározottságát, valamint azt, hogy e „képudvar” költői ereje együttes mivoltában, gyakran sejtelmes „me­zejében” van, amelyet nem szabad túlontúl analizálni, így jön létre a mai ver­sek jó részének tökéletes formátlansága: a „képudvar” egész asszociációs gazdagságát ki akarják fejezni, ennek következtében a költemény végtelen lesz, csakhogy hibás, extenzív értelemben, bárhol abbahagyható, sehol be nem fejezhető, mivel a tartomány még mindig tartalmaz új meg új árnyalato­kat, lévén intenzív végtelenség. Illyés viszont ott szűkíti meg saját poétikus hatalmát, amikor képeit gyakran­­ az említett túlkontúrozás, a határok merev.

Next