Fehér Ferenc et al.: Magatartások. Bírálatok a hatvanas évekbõl - Fehér Ferenc művei 2. (Budapest, 2001)

Bálint György vagy Szerb Antal?

pe volt a polgári demokrácia minden humánumtartalékának, amelyet erőinek erejével akart felidézni saját nemzetében a fasizmus elleni harcra. Ideiktatunk egy véleményét összefoglaló, hosszabb szövegrészletet: „Thomas Mann minden írótársának közös alaptémája van: az ész és az intuíció, a rend és a »démon« küzdelme. A Halál Velencében Aschenbachja ennek a későn, vá­ratlanul kitörő, viharos konfliktusnak esik áldozatul. Tehát: A varázshegy Hans Castorpja a hegycsúcs, a szanatórium kötöttségektől ment, furcsán sza­bad és felelőtlen élete és a »Tiefland« szabályos, fegyelmezett világa között habozik. A csodálatos bibliai trilógia nagyformátumú és mégis oly emberi Já­kobja és Józsefe a primitív ösztönvilágban próbálják kidolgozni az ész, a szellemiség talaját. Tonio Kroger a szuverén művészi élet jelképes varázshe­gyéről indul az emberek mindennapi, de nélkülözhetetlen közössége felé. Mario - az egyszerű fiatal olasz pincér - revolvergolyója döbbentő erejű til­takozás a vásári hipnotizőr gyanús és megalázó diktatúrája ellen, amely vak és felelőtlen ösztönösségükön keresztül szégyenteljesen tartja hatalmában az embereket. Ebből vonja le azután azt a következtetést, hogy Thomas Mann művészete a munkásosztály legfontosabb szellemi szövetségese a fasizmus elleni harc­ban. Talán nem kell külön kiemelni, hogy ez az elemzés és ez a végkövetkez­tetés akkor, amikor az irodalmi szektáriusok a legnagyobb fenntartással és fa­­nyalgással fogadták Thomas Mannt, milyen különleges értékű volt. Tudomá­sunk szerint a korabeli Európa polgári kritikájában a megértés mélysége tekintetében semmi sem volt, ami hozzá hasonlítható lenne. Később is csak Lukács György Thomas Mann-esszéi múlják fölül. De ha azokról az író azt tartotta, hogy az egyedüliek, amelyek a művészi szándékait helyesen értel­mezik, az elismerés fényéből egy sugár Bálint cikkeire is ráesik. Miféle műveket értett Bálint „a csúcspont irodalmán"? A névsor nagyon is tarka. Szerepelnek itt Thomas Mannon kívül Huxley, (akinek minden biztató lépését gondosan számon tartja), Shaw (akit a Swiftek és Voltaire-ek család­jába sorol be), a fiatal szocialista irodalom olyan alakjai, akikre igen hamar felfigyel: Aragon és Solohov, valamint Malraux, aki Bálintnál nagy szerepet játszik. Magyar példái: Illyés, Háy, József Attila, Babits, Szabó Lőrinc. A he­terogén összeállítás kétségen kívül azt mutatja, hogy Bálint nem mindig tu­dott disztingválni kritikai realizmus és dekadencia, kritikai realizmus és szo­cialista realizmus között. Ami egyes dekadensek (Gide, Huxley) idesorolását illeti, a közízlés nyomasztó súlyával még egy olyan bátor és független gon­dolkozónál is számot kell vetni a magyar kultúrsivatagban, amilyen Bálint volt. A részletelemzésekben ezt rendszerint korrigálja is. Huxley-cikkei azt

Next