Fehér Ferenc et al.: Magatartások. Bírálatok a hatvanas évekbõl - Fehér Ferenc művei 2. (Budapest, 2001)

Bálint György vagy Szerb Antal?

vai József is úgy fejezi be nagyszerű tanulmányát, hogy a magyarságnak Ady óta nincsen igazi forradalmár lírikusa. Több vonatkozásban megmutattuk Bálint György Babits-képét. Ha ehhez hozzátesszük elragadtatott bírálatát az Édes Anná­ról, jól látható, mit tartott fontosnak, értékállónak a Nyugat iro­dalmából. Külön kérdés a népiességhez való viszony. Sok minden arra pre­desztinálta volna Bálintot, hogy urbánus legyen, s hogy mégsem így történt, a világnézeti objektivitás egyik legszebb példája életművében. A legnagyobb gondossággal tartja számon minden új népi tehetség jelentkezését, „megin­dult hangú, testvéri üzeneteket” küld Veres Péternek, a Petőfi, a Puszták népe kiadása alkalmából pedig „a puszták zsenijének”, felfigyel a fiatal Darvas minden művészi előrelépésére, több cikket szentel a Féja Viharsarok című könyve körül kitört jobboldali támadásoknak. Ugyanakkor nincsen ebben semmi „parasztfogás”. Bár szenvedélyesen védi meg a Márciusi Front népie­seinek jó kezdeményezéseit Ignotus szűkkeletű támadásaival szemben, ugyan­ilyen szenvedéllyel reagál a népi írók megtorpanásaira, a Gömbössel való al­kudozásokra, egyesek pálfordulásaira és árulásaira. Sőt a művészi tények előtt sem hunyja be a szemét, a falukutató irodalom szociologizáló, „hibrid” jellegét többször is leszögezi, csak­nem ezt tartja döntőnek. Ráadásul vala­mennyi bírálata és megállapítása bele van ágyazva abba az európai távlatba, amelynek csúcspontjaként Thomas Mann felfogását már említettük. Önként kínálkozik itt az összehasonlítás Bálint György és Révai József kö­zött. Révait és Bálintot nem két különböző csoportosulás feje fölött kötötte össze az elvek és módszerek mágneses vonzása: a nemzeti egységért harcoló proletár-szocialista mozgalom teoretikusai voltak mindketten. A valósághoz fűződő viszonyban sem állott fenn lényegbevágó különbség: a harmincas évek Révaija éppoly jól ismerte a távolból a magyar életet, mint Bálint, csak másképp. (Egyes, magukban persze nem jelentéktelen tévedéseket, mint a József Attila kérdést, leszámítva.) De azért furcsa ellentmondásokat tapasz­talhatunk. Kétségtelen, hogy kettőjük közül Révai volt a szintetikusabb ideoló­gus. Tanulmányai átfogták a politikai élet, az irodalomtörténet-írás, a történet­­tudomány, a gazdaságtan körét, lényegében ő adta meg a Magyar Népfront programját. Ugyanakkor - miközben marxista világnézeti alapjai hasonlítha­tatlanul szilárdabbak voltak az áttanulás folyamatában levő Bálintéinál — a fi­lozófiai általánosítás felé mutató kérdések, az esztétikai problémák mellett csaknem teljesen közömbösen ment el, néhány vázlatosan kidolgozott kivé­tellel (Ady szimbolikája, a pesszimista költészet jogosultsága Kölcseynél). Bálint sokkal töredékesebb műve viszont, mint láttuk, gyakran az ilyen meg­oldások küszöbéig vagy tovább hatolt. Másrészt: a harc világközpontjában

Next