Fehér Ferenc et al.: Magatartások. Bírálatok a hatvanas évekbõl - Fehér Ferenc művei 2. (Budapest, 2001)

Ítélet van Reflexiók Déry Tibor önéletírásáról

kezményeit a legkomikusabb szituációkban ábrázolni: a „lélek mérnöke”, a tulajdon elleni kereszteshadjárat felesküdött lovagja véget nem érő, ádáz harcban áll a kisiparosokkal, tulajdona védelmében. Szüntelen belső párbaja a partikuláris és a nembeli között szép és tanulságos, tanulságos, mert az ön­maga iránt érzett szánalom nélkül ábrázolja lealacsonyodásait a moralista művész. A régi értékskála sértetlenségét tanúsítja csorbítatlanul megmaradt, sőt: beérett, kiteljesedett hierarchiaérzéke. Nem habozik a nála jobbakat (vagy legalább: egy döntő vonatkozásban jobbakat) hol groteszk, hol fenséges áb­rázolásban maga fölé helyezni. A tulajdon súlyával még az őszinte kétely leple alatt is ugyancsak tisztában lévő moralista habozás nélkül elismeri a se­gítőkészség arlecchinójának, Gáspár Endrének a fölényét, aki pedig nem ha­gyott hátra művet az életrajz írójáéhoz bármiben hasonlíthatok aki csörgősip­kát húzott együttérzésére és politikai tiltakozására is, de aki sosem hagyott cserben barátot vagy szűkölködőt, s vajon ki teheti hasonló tettei elé ezt az időhatározót? Maga fölé helyezi Gábor Andort, aki minden érdek és minden bensőséges kapcsolat nélkül, de évtizedes barátságok szenvedélyével próbál­ja őt megmenteni az elképzelhető pusztulástól. Itt sem az egész ember, még kevésbé az egész mű jellemzésére vállalkozik Déry. A haláltánc etikettje sze­rint egy magatartás jelenik meg: az önzetlenül kinyújtott kéz gesztusa, amely vissza akar rántani az örvény széléről és nem kéri cserébe sem télikabátodat, sem - ami még súlyosabb fizetség lenne - háládat és elismerésedet. Ezért szakad ki éppen Gábor Andor kapcsán az íróból a könyv egyik legszebb exklamációja: „Háború, gázkamra és Rajkpör: összegük egyenlő volna az emberiség képletével? Mit vonhatok le belőle, hogy bár reménytelenül, de lelkiismeret-furdalás nélkül tovább tudjam írni ezt a jegyzetet? Gábor An­dort? A tavaszt? A jövőt?” A legfenségesebb alak ebben a sorban persze a halálában is konok és hajlít­­hatatlan Attila, aki nem teszi le bal hónap alja alatt szorongatott jobb kezét, mert „minden marad, ahol van”. A sorok írójának nincsenek eszközei ahhoz, hogy érzékeltesse a találkozás szavak közt bujkáló meghatottságát, hallatla­nul erős férfiszeretetét, amely megvalósítja a mintának közölt verselemzés stílusideálját: a heves érzés mindenütt érezhető, anélkül, hogy hangosan és látványosan feltakarná magát; a leleplezés - előírásszerűen - csak a végén történik, a be nem teljesült ölelés befejezetlen mondatában. De a portré éppen azért felülmúlhatatlan, mert a vele együtt vívódó és vívódásaiban felőrlődött József Attilával Déry nemcsak saját döntésének ellenképét, hanem az alter­natív magatartás grandiózus méreteit is képes önmagára nem tekintő elfogá­

Next