Fehér Ferenc et al.: Magatartások. Bírálatok a hatvanas évekbõl - Fehér Ferenc művei 2. (Budapest, 2001)

Benjámin László költészetéről

formájával szemben néhány egyszerű igazságra hivatkoznánk. Kétségtelen, hogy a pesszimizmus, mint elvont történetfilozófia, mint a világtörténet me­netének átfogó szemlélete, összeférhetetlen a forradalmi költő álláspontjá­val, az „ontológiai” csalódás az emberben, legáltalánosabb értelemben vett lehetőségeiben és képességeiben, a progresszió létének tagadása azért, mert ellentmondásokon keresztül halad előre, az önkéntes-csüggedt lemondás a világ formálásáról és alakításáról akkor is dekadens magatartás, ha ezt a jel­zőt jólnevelt esztétának manapság nem illik ajkára vennie. Másrészt azonban a sztálini dogmatizmus sajátossága az volt, hogy a polgári reakció mítoszai­val a fejlődés adminisztratív-bürokratikus szemléletét szegezte szembe. Ki­iktatta belőle az alternatívákat, teleologikusan elhelyezett egy végcélt a küz­delmek záróköveképpen, amely felé az emberiségnek haladnia „kell”, és mindezt még megfejelte az önelégültség frázisával: „az idő nekünk dolgo­zik”; vagyis, prózára lefordítva: „a történelem” majd intézkedik helyettünk. Innen született a korszak lírájának jó részében az a sekélyes-bürokratikus optimizmus, mely konfliktusok létét és harcát még a legszemélyesebb élet­területek kifejezésénél is tagadta. Ahogy a történelemnek, valens-nolens, masíroznia kellett, úgy - s éppen ezért­­ illett a lírikusnak szüntelenül mo­solyognia a keep smiling álszocialista virágkorában. Akkor is, ha rákja volt, vagy ha elhagyta a szerelme, mert nem zavarhatta meg privát ügyeivel a kö­zösség ünnepi hangulatát, akkor is - hogy másfajta témákat érintsünk -, amikor mély aggodalmak töltötték el pártja, mozgalma, osztálya iránt, me­lyeknek helyzetét korántsem ítélte meg annyira derűlálóan, mint a diadalje­lentések. A magyar szocialista kultúra nemzetközi dicsősége, hogy József Attila az elsők közé tartozott, aki - mélyen a lenini tradíciók szellemében - robbantot­ta ezt a hazug koncepciót, aki az emberiség megmaradásának és megújulásá­nak elpusztíthatatlan reményéből és az adott korszak feletti legvehemensebb kétségbeeséséből nagy költészetet teremtett. Könnyű ma azt mondani, hogy végső soron nem neki (és Thomas Mann-nak) volt igaza 1933-37 között, ha azért aggódott, a fasiszta brutalitás úgy hatol majd a népek közé, mint a kés a vajba, mert a baloldal erőtlen, megosztott, jó kezdeményezéseiben követke­zetlen. Lehet­ségesen kijelenteni, hogy mindez világtörténelmileg ellenkező fordulatot vett, tehát József Attila filiszterológiát énekelt, ahelyett hogy fe­gyelmezetten bizakodott volna. A valóság azonban az, hogy az aggodalmas­kodók aggodalma, a kétségbeesettek kétségbeesése, a falnak szorított népek és osztályok végső dühe kellett a fasizmus leterítéséhez, nem a bürokraták magabiztossága, akik pedig „előre tudták”, hogy a szükséges intézkedések a

Next