Fehér Ferenc et al.: Magatartások. Bírálatok a hatvanas évekbõl - Fehér Ferenc művei 2. (Budapest, 2001)

Benjámin László költészetéről

get. A bürokrata természetesen vállat vonhat minderre. Ő „egészséges”, és történelemszemléletéből következik, hogy nincs miért vívódnia; a kérdés egyébként is irattárba került. De a költő tudja, amit azok az évek humanitás­ban, reményekben, emberi értékben eltékozoltak, csak egy küzdelmes és hosszú korszakon át nyerhető vissza. Az igazságtevés már befejeződött jogi aktusa szemében nem epilógus, nyitány a lelkek visszahódításához. És ha érzékenysége, mint pontos műszer, éppúgy előre jelzi a megtisztult szocia­lista erkölcsi világ felépítésének jövő kínjait - hisz mehet-e ilyen folyamat másképpen, mint konfliktusokon keresztül? - mint ahogy idegeiben tovább sajtognak a múlt görcsei, csak átmeneti korunk iránti művészi kötelességét teljesíti. Benjámin László a most vizsgált pozícióból éri el végérvényesen a csú­csot, amelyet egész pályáján megcélzott: a szocialista-nemzeti költő színvo­nalát. Nem az országos közvélemény százalékos többségének kifejezése ér­telmében, költő és közönség között az effajta találkozás ritka szerencse. An­nál inkább visszaadják azonban költeményei a magyar baloldal (és a bázisul szolgáló osztály) jelentős részének élményanyagát. (Természetesen a balol­dalon létező magatartásmódok közül csupán az egyiket, de az egyik legfonto­sabbat és legtipikusabbat.) Újfajta pátoszában benne foglaltatik, először, az „érted haragszom, nem ellened” gyönyörű József Attila-i formulázása. A költő gyakran nagyon messze megy kétségbeeséseiben, lázálmaiban; a ha­lált hívja (Nem voltam idegen, Elmegyek meghalni), egy lélegzetelállító da­rabban már egyenesen azt latolgatja: volt-e értelme az életnek és a műnek (Arany Jánoshoz)- De hisz mikor érzett másként lírikus, ha számot tartott erre a névre, mint szélsőségesen? Mi másból származna mélysége, emberi hitele? A pátosz második, már említett forrása­­ mindenfajta morális kompro­misszum elutasítása. A harmadik, a banális csalódáshangulatok meghaladá­sa, hiszen Benjámin gyötrelmes szenvedélye nem férhet össze a cinizmus és az apátia filozófiáival. Ami érvényes volt egykor a naiv megfogalmazás elle­nére, igaz marad érett fejjel is: a világ átalakításának lehetősége és joga, a benne való aktív részvétel - nem külső, hanem saját morálunk alapján átélt - kötelezettsége, a szocializmus világtörténelmi küldetésének hirdetése és vál­lalása. A költő ilyen összetett, komplex pátosza, amely legszemélyesebb tu­lajdona, éppen kivételes intenzitásában és dinamikájában válik nemzeti érvé­nyűvé. Úgy érezzük, most végre valóban eldőlt művében a stílusok vitája. Az allegorizáló elvontság nyomtalanul eltűnt, mert költői gesztusai egy sokat próbált és tépett élet szimbolikus-egyetemes hiteléből nőnek ki, tapasztalatait hordozzák és általánosítják.

Next