Fodor András: Kulcsolt vállak tengelye - Összegyűjtött esszék. Első kötet (Budapest, 2014)

ködöm elfogadni a Szabó Dezsőre, Szabó Pálra, Tamási Áronra és részint Németh Lászlóra érvényesített „jobboldali expresszionizmus” meghatá­rozást. Mert akkor milyen oldali például Füst Milán, Szabó Lőrinc vagy Forbáth Imre expresszionizmusa? Nem hallok „artikulátlan üvöltést” a fontos, szép, szerintem igen érzékenyen formált Ködből­, csöndből című versben. A fokozódó indulatai végső szakaszokból sem. És végül elvileg ragaszkodnék ahhoz, hogy a József Attila leírta Ucca és a földfiából a szöveg közti idézetekben is ucca maradjon. Ezt a helyesírás­beli licenciát ne próbáljuk a jövőben se kijavítani, mert szinte világnézeti döntés van benne. Itt jegyzem meg, hogy a kiadvány különben a forrásanyag megadá­sában, visszakeresési lehetőségeiben, világos szerkesztési rendjével kitű­nően használható kézikönyv. Apró elírások közt csak egy gorombábbra kell figyelmeztetnem. A 94. oldalon lévő Clara Zetkin-d­tátum eredetijé­ben Lenin bizonyára nem a világirodalom, hanem a világforradalom első hullámának elapadását konstatálja.­­ Szabolcsi dokumentáló buzgalma többszörösen igazolni tudja a világvá­rosokat járt ifjú költő Budapestre beköszöntő kijelentését: Én, József Atti­la, itt vagyok! Meggyőz arról is, hogy közben nem lett se expresszionista, se konstruktivista, sem szürrealista. Én azonban a részletesen föltárt ha­tásütközetekben döntőbbnek, determinálóbbnak tartom a költőtehetség fejlődési törvényeit, az ízlés, arányérzék növekedését, a hazulról vitt, az itthoni közösség igényéhez visszakötődő formaeszmények erejét. A már korábban korrigált szakmai vélekedéshez képest magam is Szabolcsival értek egyet: „nem az ideológián megedződött önkritika, hanem a köl­tői evolúció győzelmét látom abban, hogy József Attila utólag szigorúan megrostálta kísérleti korszakának termését”. A Nincsen apám, se anyám­ból nem elsősorban a modernizmus bűvöletében írt versek többségét, ha­nem a későbbi igényéhez mérten gyenge költeményeket mellőzte. Nem hiszem, hogy a kétféle hangsúly közt a költők és irodalomtör­ténészek egyeztethetetlen nézetkülönbsége tátong. Úgy igaz, ahogy az eszközváltó, belső fejlődést követve Szabolcsi megállapítja: „minden je­lentős alkotó így építkezik, szuverénül felhasználva a korábban lehetsé­ges, választható megoldásokat”. Abban pedig, hogy további, rögösebb útján is odaadó gonddal, híven követi, értelmezi majd a pályaképet, azért is bízom, mert már egy 1926-os állásfoglalás, az Új Előre Naptár Matheika-féle kategorizálásával kapcso­latban is leszögezi: József Attila helyének kijelölésében már ekkor ott kí­sért a szektás szemlélet, a rendkívüli, a szabálytalan jelenségnek járó gyanú.” (1978) 171

Next