Fodor András: Megfejtett párhuzamok - Összegyűjtött esszék. Második kötet (Budapest, 2015)

Sorsunk írta út. Szülőföld és pályakezdés

utolsó óráján szinte könnyekig meghatódva köszönetünktől, bevallotta : Ugye tudjátok, amelyik kutya ugat, nem harap.” A rángatózó arcú Kiing Ádám, ki háromnegyed évkor még csillagos elégségesre taksált, hirtelen csak alkalmat talált rá, hogy a jó­rendűség, az Eötvös-kollégiu­mi fölvétel minimális kritériuma felé egyengesse utamat. Az összefog­lalón egyedül engem nem feleltetett. - Miért, tanár úr ? - kérdezték a fiúk. A Fodor az tud.” S az osztály megbocsájtotta a turpisságot, hisz a kivételezésért, más módon bár, de bőven megdolgoztam. Az évzáró (ti­zenkettedik-tizenharmadik) önképzőköri ülésen, közvetlenül az írásbeliek előtt, kétrészes tanulmánysorozatban negyven költőt mutattam be Ady­­tól napjainkig. A legfőbb kötőerő, mely osztálytársaimat minden érettségi találko­zón, a Budapestre származottakat évszakonként rendszeresen össze­hozza mindmáig, nem táplálkozhatott másból, csak a tanárok-diákok közt kialakult kölcsönös bizalom apadhatatlan kedélyforrásaiból. - Úgy szerettem ezt az osztályt!- mondta sóvárgó sajnálkozással Takáts Gyula, már-már külföldi turistaútjáról is lemondva, csak hogy találkozónkat ne mulassza el. A Baumgarten-díjas Takáts történelemtanárom és osztályfőnököm volt. Költőként nem ő talált rám, de tizennégy éves koromtól számolt az­zal, hogy pályatársai lehetek majd az irodalomban. Soha nem volt emiatt köztünk legcsekélyebb feszélyezettség sem. Éppúgy osztályozott a kated­ráról, mint a többi diákját, de az iskola falain kívül tudta, mikor engedheti meg, hogy sétáin kísérjem, mikor hívhat be lakásukba, hogy lássam köny­veit, képeit, érettségi után mikor szólíthat föl tegezésre. Amikor Kapos­váron először volt szerzői estem, megindult hangú levélben így reagált rá: „A Biblia szerint ha egy pogányt valaki megtérít, annak érdemes volt szü­letnie. Én szerényen azt mondom, akinek egy olyan tanítványa is akadt, amilyen Te vagy, annak érdemes volt tanárnak lennie.” Tisztában voltam vele, hogy ez az áradó magasztalás tulajdonképpen az ő testvérvállaló pedagógiájának is díszoklevele. Hasonló szerénységet tapasztaltam másik irodalmi mentorom részéről is. Amikor a Köznevelés a hatvanas években Tanár úr, készült? címen összegyűjtött sorozatot indított, én H. Kovács Zoltánról, arról a magyartanáromról szóltam, aki József Atti­lát kezembe adta. Németh Lászlót kérték föl, hogy előszót údjon a kötethez. A véletlen úgy hozta, hogy Tüskés Tiborral éppen akkor látogattam meg a pécsi Fenyves Szállóban, amikor erre a feladatra készült. Téged olvas­talak ma.,fordult felém az asztalnál. Portrémból különösen az tetszett neki, ahogy a tanár hálálkodó levelemre válaszul így felel: Náladnál jobban tudom, hogy írói kibontakozásodhoz nem sok a közöm, mind­össze talán annyi, hogy akkor vettelek észre, amikor szükség volt rá.” A hadifogságból hazatért H. Kovácsnak már következő iskolámból, az Eötvös-kollégiumból írtam. Nem sokkal később fogalmaztam dekré- 43

Next