Földesi Tamás: A Janus arcú titok. A titkok titka (Budapest, 2005)

IV. A titok erkölcsi megítélése

Ebből az alapállásból azonban - a katolicizmuséhoz hasonlóan - nem következik a titkok teljes elutasítása és az igazság feltételek nélküli kimondása. Szűcs könyvé­ben egy külön fejezetben foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy „meg kell-e mondani mindig az igazságot?”. A kér­désre adott válasz egyértelmű. Az embernek bizonyos feltételek és körülmények között joga van a titoktartás­hoz, eltitkolni a gondolatait mások elől, ennek indokolá­sául elsősorban a gyermek és a felnőtt igazmondási szo­kásait elemzi, megállapítva, hogy a gyermekek szüleik iránt feltétlenül nyitottak, legalábbis mindaddig, amíg a gyermeknek nincs oka rá, hogy valamit elhallgasson, s ez­zel szemben a szülő többet tud, mint amennyit el kell mondani gyermekének (Szűcs F. i. m. 156. old.). Az igaz­ság részletes elhallgatása , eltitkolása azonban nemcsak a szülő-gyermek viszont jellemezheti, hanem számos em­beri kapcsolatra is érvényes, így az orvos, az ügyvéd, az ál­lamférfi, a lelkipásztor viszonyára bizonyos emberekhez. Ezek a foglalkozások más-más módon járnak együtt a titok megtartásának kötelezettségével. De hivatkozik Szűcs a vádlottak hallgatási jogára, a közvetlen családta­gok tanúskodási korlátaira, valamint arra is, hogy szűkebb közösségekben jogos az az igény, hogy a vétkesnek ne le­gyen senki sem árulója. Mindezek alapján Bonhoeffert idézi, aki szerint ha valaki mindig és mindenütt az igazat mondja, az cinikus. (D. Bonhoeffer, i. m. 326. old.). Szűcs következtetése szerint arra a kérdésre, mikor jogos és egyben erkölcsös a titkot megtartani, „kazuisztikus vá­lasz nem adható”, de Bonhoeffer alapján megadhatók azok a szempontok, amelyek segítséget adnak ahhoz, hogy helyes feleletet kapjunk. Ennek jegyében olyan szempontokra hívja fel a figyelmet, hogy kit, mi késztet .

Next