Gelencsér Gábor: Az eredendő máshol - Magyar filmes szólamok (Budapest, 2014)

Az eredendő máshol

AZ EREDENDŐ MÁSHOL készítenek bizonyos stílusokat és nyelvi eszközöket, mint a hatvanas évek kisjátékfilmjei az új hullámot vagy a hetvenes évek dokumenta­­rizmusa a Budapesti Iskolát,­ hanem - néhány, a Társulás Stúdióban készült filmmel együtt - maguk alkotnak egy játékfilmes irányzatot. A hetvenes évek első felének egész estés próbálkozásaiból is követke­zik, hogy e filmek az irányzaton belül a legradikálisabban igyekeznek lerombolni a korabeli fikciós sémákat, ám ezúttal­­ nem kis részben az ekkor szervezetileg már nem, de szellemileg egész munkásságával a BBS-hez kötődő Bródy Gábornak, illetve Kutya éji dala (1983) című filmjének köszönhetően - e törekvés mégis nyomot hagy a magyar film fősodorbeli történetében. Még ha ez a nyom - ahogy Kovács András Bálint írja a nyolcvanas évek magyar filmtörténetéről szóló ta­nulmányában,­­ csupán egy fekete lyuk is. Hiszen az új érzékenység irányzata két-három év alatt lefut, alig fél tucat filmet eredményez, és alkotói - olyan, az irányzathoz közvetlenül nem kapcsolódó, ám szin­tén radikális formaújítókkal együtt, mint Erdély Miklós, Jeles András vagy Tarr Béla - különböző módon, végleg vagy hosszabb időre elsza­kadnak a magyar filmgyártástól. Az új érzékenység ugyan rövid ideig tart és radikalizmusa miatt pe­riferikus jelenség, mégis beemeli a BBS-játékfilmeket a fősodorba (hogy minderre épp egy ennyire radikális irányzat képes, az a BBS ha­gyományából logikusan következik). S ha ez a filmtörténeti korszak­­váltáshoz még nem is, a BBS-en belüli paradigmaváltáshoz már ele­gendő: a stúdióban egy évtizedes kihagyás után ismét előtérbe kerül a játékfilmes forma, annak rövid és egész estés változata egyaránt. Az új érzékenység avantgárd radikalizmusa - a hatvanas évek modernista új hullámához hasonlóan - mintegy felszabadítja a játékfilmes formát, S az új érzékenység szemléletmódja és stílusmintázatai - alkalmaz­kodva az új társadalmi és kulturális feltételrendszerhez, valamint ke­vésbé radikális, konszolidáltabb formában - tovább élnek a nyolcvanas évek második felének fikciós alkotásaiban. Az egész estés forma jelenléte és főképp közeledése a fősodorhoz ugyanakkor paradox módon a stúdió mindkét alapító hagyománya- . A Budapesti Iskola filmjei közül egyébként több szintén a BBS-ben vagy a BBS-sel koprodukcióban jön létre, így például a Fagyöngyök (Ember Judit, 1977), a Családi tűzfészek (Tarr Béla, 1977) és a Cséplő Gyuri (Schiffer Pál, 1978).­­ Kovács András Bálint: Nyolcvanas évek: a romlás virágai, in: uo: A film szerint a világ, Budapest, Palatínus, 2002, 240.

Next