Gelencsér Gábor: Közelkép: Portrék, témák, formák a magyar film történetéből (Budapest, 2022)

PORTRÉK - Egy küldetéses ember (Kósa Ferenc)

81 EGy KÜLDETÉsEs EMBER szónokolnak és deklamálnak. A film mintegy a szereplők magatartá­sához igazítja világuk képi reprezentációját, amely maga is rendkívül retorikus. Van ebben némi ellentmondás, miszerint egyszerű paraszt­emberek szónokolnak és deklamálnak a történet során, miközben a hétköznapi paraszti kultúra tárgyai már-már skanzent idéző elrende­zésben sorakoznak az artisztikusan megkomponált, fekete-fehér cine­mascope képeken. Ám épp e különféle formaalkotó elemek – törté­net, karakter, színészi játék, dialógus, képi fogalmazásmód – esztétikai egységességének köszönhető a film hatása, ahogy következetesen lét­rehozza teremtett – s valóban rendkívül tudatosan és precízen meg­teremtett, egyéni látásmódú – (stílus)világát. E képi stílus arra is fogé­kony, hogy a történeten jóval túlmutató eszmei tartalmat fogalmazzon meg a modernizáció jelenségéről egy-egy nagy kifejezőerejű, tartalmi­lag és formailag egyaránt különös motívum összekapcsolásával, mint amilyen a parasztház és a gabonasiló egyetlen képkeretbe illesztése vagy a Tisza-hídon átdübörgő ménes fogalmilag nehezen megragad­ható víziója. A Tízezer nap családtörténete stilizált, ám mégsem válik model­lé; annál erőteljesebb a karakterek ideológiavezérelt megformálása. A film ugyanakkor magában rejti a parabolikus látásmód lehetőségét, amelyet a következő három film fog kibontani. Történelmi parabolát addig csak Jancsó forgat, így a hatvanas évektől az ő nevével forr ösz­sze ez a forma. Rajta kívül egyedül Kósa kötelezi el magát több film erejéig a parabola mellett (Maár Gyula nevéhez fűződik még ebben az időszakban egyetlen történelmi parabola, az 1971-es Prés), de az ő parabolikussága közelebb áll első filmjének stílusához, mint a jancsói struktúraanalízishez. A történetek és a karakterek a maguk drámai­ságában is átélhetők, miközben a hozzájuk kapcsolódó tézis aktuál­politikai jelentése nyilvánvaló: az Ítélet ’68 újbaloldali szellemi kon­textusában vizsgálja a forradalmiság kérdését; a Nincs idő humánus és diktatórikus börtönigazgatója nemcsak általában az elnyomó hatalom két arcát modellezi, hanem az előbbi a konszolidált Kádár-korszakét, azaz a legvidámabb barakkét is; míg végül a Hószakadás az erőszak jo­gosságának örök kérdését boncolgatja, legyen szó bármilyen „tiszta” szándékról (ezt a gondolatot ismétli meg immár nem parabolisztikus formában a rendező utolsó játékfilmje, A másik ember), súlyos kérdések, komoly válaszok, megformálásukban fontos al­kotótársként közreműködik Csoóri Sándor forgatókönyvíró és Sára sándor operatőr. Abban, hogy az újabb és újabb válaszkísérletek ve­szítenek esztétikai erejükből, talán szerepet játszik az is, hogy Kósa

Next