Gelencsér Gábor: Közelkép: Portrék, témák, formák a magyar film történetéből (Budapest, 2022)

PORTRÉK - Ők hárman (Csoóri és a film)

PORTRÉK 86 minden történelmi filmben felismerhető – jelenre vonatkoztatás jóval erőteljesebb: a múlt vizsgálata voltaképpen a jelen (politikai okokból feltehetetlen és megválaszolhatatlan) kérdéseiről, dilemmáiról szól. A stilizált képi világ, a szűkszavú dialógusok, a szimbolikus képesemé­nyek határozzák meg tehát e filmeket, s ezek jelentik Csoóri filmírói munkásságának leginkább szerzői aspektusát. Az eszme előtérbe állítását e filmekben jól jelzi az Ítélet körül ki­bontakozó vita. A filmnovella ugyanis megjelent az Új Írás 1968/9. szá­mában, amelyre a hivatalos kultúrpolitika szószólójaként Rényi Péter reagált a Népszabadságban, majd ezt követően egy évig húzódó párat­lan intenzitású eszmecsere bontakozott ki, amelyhez összesen kilen­cen szóltak hozzá – köztük az alkotópáros is –, míg Rényi le nem zárta a disputát a Filmkultúrában közölt írásával.­ Fontos körülmény, hogy a vita a film bemutatója előtt bontakozott ki, így értelemszerűen nem annak művészi formájáról szólt... A másik, a filmek eszmeiségét ki­emelő külső körülmény a vetítésekhez kapcsolódó ankétok, közön­ségtalálkozók nagy száma, amelyre Csoóri is gyakran elkísérte a rende­zőt. Ezeken az alkotók elsősorban szintén nem esztétikai természetű beszélgetést folytattak a vendégekkel. Minderre Kósa így emlékezett vissza egy 1990-es, Virág F. Évának adott, a Magyar Hírlapban meg­jelent interjújában: „Jártuk az országot – főként Csoóri sanyival –, s a normális, szabad, elfogulatlan gondolkodás szellemét próbáltuk mű­ködtetni, és igyekeztünk életben tartani ’56 erkölcsi-politikai üzene­tét is. Sándor ezt úgy fogalmazta meg, hogy a testünkkel politizáltunk. A jelenlétünkkel.”­ Nem nehéz észrevenni mindebben Csoóri Sán­dor művészi magatartásának lényegét, a képviseleti íróét, aki nemcsak művészként, hanem a szellem embereként is utat mutat; aki értelmi­ségiként áll ki politikai kérdések mellett, s ezzel ellenzéki szerepbe kényszerül, s aki mindezzel Illyés Gyula feladatát örököli meg, ve­szi át a magyar irodalomban. E magatartás gyakorlásában tehát fon­tos szerepet játszott a film, a filmírói tevékenység, ahogy erre az írói műhelyvallomások is utalnak, hiszen az esszékben, emlékezésekben, interjúkban gyakran kerülnek elő forgatási emlékek, filmes történetek (lásd például az Utazás félálomban, a Készülődés a számadásra, az Elve­szett utak című kötetek egyes írásait).­ ­ A vitáról önálló tanulmány is született, amely kéziratként olvasható (Ember Ma­rianne: Az Ítélet vitája. Magyar Nemzeti Filmarchívum, Budapest, 1986­.­­ Virág F. Éva: Kósa Ferenc ellenzékből ellenzékbe. Magyar Hírlap, 1990. január 27. In: Őrizd az embert, i. m. 93.

Next