Gelencsér Gábor: Közelkép: Portrék, témák, formák a magyar film történetéből (Budapest, 2022)

TÉMÁK - A más(ik)világ (A halál motívuma a magyar filmben)

TÉMÁK 222 időrendfelbontó tudatfilm, valamint a transzcendentálisnak is neve­zett,10 metafizikus távlatokra megnyíló stílus mutat érzékenységet. Az avantgárd vonulatnak van Magyarországon egy igen elkötelezett képviselője, Jelenczki István, aki életművének első felét a haláltéma boncolgatásának szentelte – mondhatni a szó szoros értelmében. Kép­zőművészeti alkotásai, fotogramjai és filmjei a halál misztikumát fag­gatják. A 36 perces Emlékezés az emberre (1989) a hullaházban kutatja az élet és elmúlás közötti ösvényt, az örök visszatérést, a körforgást, a lelket a bomló testben. Mindezt egymásra kopírozott képek teszik vizuálisan is átélhetővé. Hasonló indíttatású az alig félórás Beharren – Megmaradás (1989). A filozofikus filmek után az alkotó a téma szocio­logikusabb megközelítése felé fordult: az Elvesztünk (1993) az elfek­vők méltatlan világával szembesít, a Haláljog I–II. (1993) az eutanázia magyarországi megítélését tekinti át, s forgatott portréfilmet a rende­ző a thanatológia magyarországi iskolateremtőjéről, Polcz Alaine-ről is (Úton a halállal I–II., 1994–1997). Közben érdeklődése kiterjedt a köl­tészet és a történelem világára, de mindkét esetben a halállal kapcso­latos gondolatokat emeli ki munkáiban (József Attila, Babits Mihály vagy Pilinszky János költészetében, illetve a nemzethalál kérdéskö­rében). A halál pillanatának ábrázolása kivételes esemény az egyetemes filmtörténetben is, főképp, ha nem az obligát „lepereg előttem az éle­tem” megoldásról van szó, ami voltaképpen nem más, mint az élet utolsó, összefoglaló flashbackje. Ám az értelemszerűen életesemé­nyekből áll. De mi történik akkor, amikor éppen az élet távozik be­lőlünk; milyen is az a bizonyos átlépés (transzcendálás); hogyan zajlik le az, amiről még senki sem számolt be; mi történik akkor, ha valaki visszatér abból a másik világból? A transzcendens-metafizikus stílus nem feltétlenül a halállal összefüggésben teszi fel ezeket a kérdése­ket, de azért nyitott rá, ahogy a stílus jegyében álló életművek, így például Enyedi Ildikóé vagy Fliegauf Bencéé tanúskodik erről. A Si­mon mágus (1998) apokrif történetének címszereplője feltámad, ahogy a Méh (Womb, 2010) fantasztikus történetében is a fiaként támasztja fel elveszített szerelmét az édesanya. De Fliegauf riport-dokumentum­filmet is forgatott a halálközeli élményt átélőkkel (Csillogás, 2008), to­vábbá már a Rengetegben (2003) és folytatásában (Rengeteg – Mindenhol látlak, 2021) szintén fontos szerepet kap a motívum a filmek transz- 10 Paul Schrader: Transzcendentális stílus a filmben. Ozu, Bresson, Dreyer. Francia új Hullám Kiadó, Budapest, 2011.

Next