Gelencsér Gábor: Közelkép: Portrék, témák, formák a magyar film történetéből (Budapest, 2022)

PORTRÉK - A médium (Mészöly és a film[esek])

95 A MÉDIUM médiumként alkalmazták Mészöly személyét experimentális munká­ikban. Ebben a rövid áttekintésben az utóbbi szempontból mutatom be Mészöly és a film(esek) kapcsolatát. * Kezdjük a legkevésbé érdeminek tekinthető közreműködői szerep­pel – amely valóban szerep, Mészöly ugyanis több filmben felbukkan színészként. Az ötvenes évek legvégén és a hatvanas évek elején for­gatott filmek az érett férfikorba lépő, megnyerő fellépésű férfit mutat­ják, s a rendezőknek alighanem erre a „fotogéniára” volt szükségük, meg persze arra a hozzáértőknek szóló jelentéstöbbletre, hogy egy írót láthatnak a vásznon. Nem színészi kvalitásokról van tehát szó termé­szetesen, hanem kisugárzásról, auráról, ám hogy ezzel milyen karakte­reket formál meg Mészöly, az mégis sokatmondó. Jancsó Miklós nagyjátékfilmes, őt gyorsan a világhír felé röppentő pályafutása elég későn, negyvenéves kora körül indult. Előtte a ren­dező művészi kisfilmekkel kereste önálló stílusát: a művészekről szóló alkotások a dokumentumfilmeknél – nem beszélve az ötvenes évek termelési híradásairól – szabadabb lehetőséget kínáltak számára ah­hoz, hogy a művek és az életút bemutatásán túl saját filmes kifeje­zőeszközeivel is megidézze a szóban forgó művész szellemét, forma­világát. A város peremén (1957), a Derkovits (1958) és a Halhatatlanság (1959) című munkái egyfajta trilógiát alkotnak. Az első József Attilá­ról szól, a harmadik a fasizmus áldozatául esett szobrászról, Goldman Györgyről. Utóbbiban Jancsó a (részben elpusztult) szobrok mellett a Horthy-korszak közegét, a munkásmozgalom akcióit és a koncentrá­ciós táborok világát is megeleveníti, méghozzá nem archív felvételek, hanem erősen stilizált játékfilmes jelenetek segítségével. Ebből kö­vetkezően a történelmi háttér előtt a művész alakját is hasonló módon, azaz játékfilmes eszközökkel kell felidéznie, egy őt alakító, rá emlé­keztető szereplő segítségével. Goldman karakterének megformálására kéri fel tehát a rendező Mészölyt. Jó érzékkel nem a dramatikus tör­ténelmi helyzetekben lépteti fel, amelyekben valódi színészi játékra lett volt szükség, hanem az alkotómunkát, az anyaggal (az agyaggal) való küzdelmet rekonstruálja nagy kifejezőerejű képekkel (a fortyo­gó masszából „kinövő” szobor, majd a képlékeny formák lerombolá­sa, összenyomása, szétdúlása a film legjobb pillanatai közé tartoznak, amelyek egyúttal a művész sorsát is szimbolizálják, szemben a filmen többször eluralkodó allegorizmussal). Mészöly tehát az alkotó, illetve az alkotás médiumaként van jelen a filmben, voltaképpen koncentrált

Next