Hajdu Péter - Ritoók Zsigmond (szerk.): Retorika és narráció - deKON KÖNYVek 34. (Budapest - Szeged, 2007)

3. A fenséges

Odorics Ferenc - A LÉLEKTŐL ELSZAKÍTOTT ÉN RETORIKUS NARRATÍVÁJA - József Attila spiritualitása - „Az én vezérem bensőmből vezérel! Emberek, nem vadak — elmék vagyunk! Szívünk, míg vágyat érlel, nem kartoték-adat.” JÓZSEF Attila: Levegőt! „Ezek után azt állítani, hogy az aranykornak nincs realitása, nem lenne józan. Az aranykor az apokalipszis feltétele. Az apokalipszis aranykor nélkül nem is érthető. Minden szenve­dés, minden bűn, minden zavar azért szenvedés, bűn és zavar, mert az emberben az aranykor tudata, Ver birodalmának kies, tiszta szépsége ébren él. Minden szenvedés csak a boldogsággal összehasonlítva szenvedés. Minden negatívum csak a pozití­vummal összehasonlítva negatívum. Minden zavar csak a renddel összehasonlítva zavar. Az apokalipszis csak az arany­korral összehasonlítva apokalipszis. Mindennemű élet ősképe és ideája: a lét, amelyre az anamnézis segítségével mindnyájan emlékezünk.” HAMVAS BÉLA: Scientia sacra I. Kétségtelen, hogy József Attilát az irodalomtörténet általá­ban és elsősorban nem spiirituális költőként tartja számon. A proletár, a baloldali és a materialista arcvonalak mellett létezik egy korántsem lebecsülendő vonulata József Attila befogadástörténetének, amely a költő és Isten, vagy más­képpen fogalmazva, a lírai alany és a felsőbb valóság kap­csolatát teszi vizsgálata tárgyává, itt elsősorban Beney Zsuzsa, Bíró Béla, Szőke György és Sík Sándor írásaira gondolok. Beney Zsuzsa például így ír József Attila két ké­sői verse (a Bukj föl az árból és a Nem emel föl) kapcsán: „Ez a két költemény [...] a költő életművében esztétikailag is ki­emelkedő jelentőségű: megrázó mélysége, felbonthatatlan komplexitása és ezt a komplexitást újra meg újra átvilágító - 247

Next