Halász László: A freudi művészetpszichológia. Freud, az író (Budapest, 2002)

Második rész. Az író

(Gibson, i. m.:345). A korábbi mesterek és a szürrealista művész nem ab­ban különböznek, hogy az előbbiek csak a másodlagos folyamatra, az utób­biak csak az elsődleges folyamatra támaszkodtak munkájuk során, hiszen így egyikük sem hozhatott volna létre műalkotást. A szürrealista azonban nem érte be az elsődleges-másodlagos folyamat kontinuum szokásos mű­ködésével, hanem tudatos program szerint ment elébe a tudattalannak, az álomszerűnek, a szabad képzetáramlásnak és a kontrollfunkciót eltérő is­mérvek (kánonok) révén gyakorolta. Jóllehet mint minden művészeti irányzat megszületésének, a szürrealiz­musénak (amely egyszersmind harcos mozgalom volt) is összetett művé­szeti, történeti, szociológiai, filozófiai előzményei és okai vannak, ezek nem változtatnak azon, hogy Freud pszichoanalízisének aligha megkerül­hető a szerepe. Többnyire nem a Bretonéhoz és Daliéhoz hasonlóan köz­vetlen dokumentálható módon, hanem áttételes hatásként, ahogy Aragon, Arp, Chagal, Chirico, Duchamp, Éluard, Ernst, Magritte, Miro, Paz, Picas­so, Ray munkásságában (meghatározott szakaszában) megnyilvánult. A szürrealizmuson innen és túl (a teljesség igénye nélkül) Freud mun­kássága nélkül Auden, Beauvoir, Bergman, Dreiser, Gide, Faulkner, Fellini, Hesse, Hitchcock, Joyce, József Attila, Karinthy Frigyes, Kafka, (mindkét) Mann, Mansfield, Musil, Pavese, Resnais, Robbe-Grillet, Sartre, Spender, Wassermann, Werfel, Williams, Wolf, (mindkét) Zweig inkább több, mint egy műve nem született volna meg, illetve nem olyanná vált vol­na, amilyen lett. A bevezetőben jelzésként említettem (közel négy évtizede írott munká­mat idézve) Kafka több alkotását, köztük Az ítéletet. Ebben az elbeszélés­ben az apa színre lépésétől kezdve úgyszólván csak őt figyeljük. A mű áb­rázolásmódja folytán olyan szemszögből követhetjük az eseményeket, ahonnan látásunk megengedhetetlenül korlátozott. Apa és fiú párosa közül az apa a kihívóbb, de csak akkor ismerkedhettünk meg vele, amikor fia el­határozta, hogy bemegy hozzá. Az apa úgy mutatkozik meg előttünk, ahogy fia közlésére reagál, és ahogy fia ezeket felfogja. Az apát, a megha­tározót a fiú, a meghatározott nézőpontjából szemléljük. Sokatmondó tehát, ahogyan fiára hat. Elsőként mindjárt a vasárnapi dél­előtt napsugaras derűjével szemben az apa komor, nagy fallal beárnyékolt sötét szobája. A homályban nem lehet a nagyságot, a távolságot, az arányt pontosan érzékelni. A tájékozódás bizonytalan. Az érzékelés­ lélektanilag cseppfolyós világ nagy teret ad a vágyaknak és félelmeknek. A fiú ilyen körülmények között mondja magában: „apám még most is óriás” (Kafka).

Next