Halász László: A freudi művészetpszichológia. Freud, az író (Budapest, 2002)

Első rész. Művészetpszichológia

a művészi tudás roppant komoly hozadéka, amelyre Van Gogh csaknem tízévi erőfeszítéssel és egzisztenciája egész életen át tartó kimunkálásával tett szert. A skizofrénia semmiféle újat nem teremthet, csupán mintegy fel­erősítheti a meglévő erőket. Általa valami olyasmi születik az eredeti teloszból, ami pszichózis nélkül egyáltalán nem jöhetett volna létre. (...) A betegség megsemmisíti a gátlást. A tudattalan jobban érvényesül, a civili­zációs abroncs lepattan” (Jaspers, 1986:31, 51,1992). Összhangban vannak ezzel azok a vizsgálatok, amelyek az elmebetegsé­gek tizenkétféle osztályozó rendszerét egyesítő összetett diagnosztikai rendszer 90 kritériumát alkalmazták tíz íróra, a 14. századtól a 20. száza­dig. A legnevesebbek közülük Ruskin, Wolf, Plath. A szerzőket az köti össze, hogy kivétel nélkül mindegyikükről elmezavarra utaló adatok állnak rendelkezésre. A friss diagnózis egyértelműen skizofrénia. A skizofrén megismerési mód, a kognitív gátlástalanodás elősegíti a divergens gondol­kodást, az asszociatív produktumok lazább szűrését - merészebb tudatosí­tását. A skizofrénia ugyanakkor affektív zavarral párosulhat, amely a kép­zelet működését sajátosan színezi, és érzelmi forrása lehet a kreatív tevé­kenységnek (Claridge, 1988:234-244). Úgyszólván elkerülhetetlen hazai asszociáció József Attila (Németh, 2000). A művész személyisége minden ízében művész, ezért a szó mindennapi értelmében nincs munkaideje. Zsigerei pillanatnyi állapotáról tudatának szegélyét elérő információ éppoly meghatározó, mint az, ami a világpoliti­ka pillanatnyi állapotáról tájékoztatja. Az információkat együtt, egymásra vetítve dolgozza fel. Másként figyel a saját testi-lelki világában lezajló tör­ténésekre, mint számos más intellektuális foglalkozás képviselője, mert e történéseket viszonyítási keretként használja. Másként figyel, mert ezek­ből a történésekből mintázza meg kifejezésvilágának építőköveit. Másként figyel, mert nem lehet tudni, hol érnek véget a beteg(ség)-test szigorúan privát határai, és hol kezdődnek a művész elvben mindnyájunknak szóló művének a(z a)lapjai. Hasonlítson a művész neurózisa bármiben is másokéhoz, „van azonban valami, aminek szempontjából a művész valóban egyedülálló, s ez a maga neurózisához való viszonya. Ő neurózisának sikeres tárgyiasítása által az, ami azáltal, hogy formát ad neki, s mások számára is hozzáférhetővé teszi, mégpedig olyan módon, hogy az hatással van mások harcban álló »egó«­­jára is (...a művészt) egyvalamiben az egészség minden elképzelhető defi­níciója szerint egészségesnek kell tartanunk, ez pedig művének elgondolá­sára, megtervezésére, kidolgozására és befejezésére irányuló képessége.”

Next