Havasréti József: Széteső dichotómiák. Színterek és diskurzusok a magyar neoavantgárdban - Kommunikáció- és kultúratudományi tanulmányok (Budapest, 2009)

II. Színterek

A KÁLI-MK­őriNCE MŰVÉSZETSZOCIOLÓGIA! TÉRKÉPE települők - de a jelenséget kritikusan szemlélő­ közigazgatási szakem­berek és szociológusok is - a falvak elöregedését, az elvándorlást és az infrastruktúra leépülését „falurombolásként” élték meg. Jellemző­ azonban, hogy a Káli-medencében letelepülött törekvései, ellentétben a kortárs közigazgatással, településszociológiával foglalkozó progresszív elemzé­sekkel (Vági 1991), nem a szóban forgó falvaknak a modernizáció folya­matába való újbóli bekapcsolását szerették volna elősegíteni, hanem rekonstruálni kívántak egy ideologikus, leginkább a reformkori paraszti­nemesi világban gyökerező­ hajdankort, és mindezt a hatvanas évek nyu­gati ellenkulturális mozgalmaiban gyökeredző­ életmódelemekkel, motí­vumokkal vegyítették. A településfejlesztési program által előidézett társadalmi és kulturális veszteségekhez való kritikus viszony meghatározta a Káli-medenceiek körében újonnan kialakuló kulturális identitás alapjait is. A letelepülők saját kezdeményezéseiket szembeállították az elhibázott centralizáclós és modernizációs törekvésekkel, és ezen keresztül a helyi körülményekhez igazodva megőrizhették korábbi ellenzéki identitásukat is, hiszen a helyi cselekvéssel, társadalommal, hatalommal kapcsolatos értelmiségi törek­vések jól illeszkedtek a kortárs - gyakran szociológiai nyelvet használó­­ társadalomkritikai diskurzusba.” Részben az OTFK által előidézett ano­máliákhoz kapcsolódva, részben azoktól függetlenül a nyolcvanas évek első felében a reformer társadalomtudósok egy részének érdeklődése egyre inkább a „helyi cselekvés”, a „helyi hatalom” és a „helyi kultúra” jelenségeire irányult. Az önkorm­ányzatiság a központosított irányítással szemben, a civil közösség az állami szférával szemben, a népi kultúra az arctalan és szürke hivatalos kultúrával szemben, az életforma-kísérlet az életmód szinte kötelező egyformaságával szemben - mindez a hetvenes­nyolcvanas évek fordulóján még szokatlanabbnak számított, mint a nyolcvanas évek második felében, amikor ezek a törekvések szélesebb publicitást kaptak a szakemberek elméleteiben, leírásaiban (Pápay 1987; Köles-Varga 1988). Mind gyakorlatban, mind politikatörténeti szempont­ból lényegesek voltak a tájvédelem, a környezetvédelem területén meg­figyelhető kezdeményezések is. Sz. Tóth János szociológus a Helyi kultúra - helyi társadalom című tanulmányában mintha éppen a Káli-medencében végbement folyamatokra tekintve vagy azokat maga elé vizionálva írta. " A helyi hatalom, helyi társadalom problémája ugyanis sokáig tabutéma volt, ezt még a kérdéskörrel foglalkozó, 1987-ben pártintézeti kiadványként megjelenő­ tanulmánygyűj­temény előszava is szükségesnek látta megemlíteni (Pápay 1987, 3).

Next