Havasréti József - Szijártó Zsolt (szerk.): Reflexió(k) vagy „mélyfúrások”? A kultúrakutatás változatai a „kulturális fordulat” után - Kommunikáció- és kultúratudományi tanulmányok (Budapest, 2008)

4. Underground

AZ AGY-RÉM jelenik meg, a szöveg elsősorban a gyermekkori miliő tárgyainak és történéseinek aprólékos leírására, a világot birtokba vevő gyermek empi­rikus élményeinek felidézésére szolgál. „Emlékszem, később sokszor loptam lekvárt, húsos almát, reccsenő diót a kamra zord / sejtelmes hűvösében, / percekig szaglászva minden kézzelfoghatót, miközben, érezem, egyre nőttem, s egyre / kézzelfoghatóbbá / s elérhetőbbé törpültek a szivárvány csodák” (Hajas 2005, 17). Egyébként Hajas költészete - poétikai eszközeit tekintve - osztozik a magyar neoavantgárd szcéna más lírikusaival, így például Dobai Péter, Szentjóby Tamás, Balaskó Jenő, illetve Szerb János munkáit illetően. E szerzők írásaiban meghatározó a nyelvi-poétikai szabályok meglehetősen formális eszközökkel való elidegenítése, illetve a tárgyias-hétköznapias prózaiság, amely a mindennapi életrészletek metonimikus karakterű listázásában nyilvánul meg. A versek szintaktikai minimalizmusa jellegzetes elidegenítő elem, nagyon gyakori a főnevekből, de általában a névszókból építkező felsorolás és az önálló mondat szintjére emelkedő szóösszetétel. Lássunk néhány példát a hetvenes évek avantgárd terméséből: „Álomhálózat. Álomvezérlés. Álomkapcsoló. Álomingadozás. Álomrelé. Álomellenállás. Álomgerjesztés. Álomtalanítás. Álomzárlat. Álomütés. Álomhiba. Álomközpont. Hajas Tibor: Sza-gettó (Hajas 2005, 128-129). „Arcnyugta. Arckelte. Arckonzerv. / Arculat. Kis arcbolt. Arcfillér” Dobai Péter: „Az ember arca" ciklus (Dobai 1973, 108). „fa-kabát / fa-agy / fa-kéz / fa-orr / fa-segy / fa-térd / fa-ujj / fa-láb / fa-szar / fa-vér” Szerb János: Rendőr I. (Szerb 1990, 34). Az idézett részletekben észlelhetjük az avantgárd töredékelvűséget, bizonyos fokú archaizálásra való törekvést, de megfigyelhetjük az avantgárd irodalom jellegzetes kisajátító-elidegenítő fogásait is. Saját regiszterükön belül ezek az eszközök meglehetősen konvencionálisnak tűnnek, ugyan­akkor megpillanthatóvá válik rajtuk keresztül valamiféle atavisztikus borzalom is, így például a Dobai által használt „arckonzerv” vagy a Hajas által fabrikált „Álomvágóhíd” összetételekben. A szóösszetételek első tagja

Next