Horváth Kornélia: Költészet és forma - Líraszemléleti kérdések a magyar irodalomban - Universitas Pannonica 28. (Budapest, 2014)

A "keletkező szó" poétikája (József Attila: Gyöngy)

szinkrón jelentéselmélete felől interpretálta, s ennek alapján tett kísérletet egyes József Attila-versek elemzésére.38 Másfelől azon­ban Tverdota György - A születő szó és a használt szó című írásá­ban -39 rámutatott arra, hogy a József Attila-i költészetelmélet és a mágikus-rituális nyelvszemlélet közötti kapcsolat nem vezethető le direkt módon a mágikus nyelvhasználat és a primitív művészet kérdéseit taglaló kortárs Zlinszky-, Solymossy vagy Hevesy-mun­­kákból, hanem a nyelvnek egy olyan dinamikus, a beszéd felől és keletkezésében elgondolt konceptusát feltételezi, mint amilyet például Karl Vossler idealista nyelvfilozófiai irányzata képviselt. Eszerint József Attila művészetteóriája nem kizárólag archaikus és folklorisztikus ismeretekből, hanem nyelvelméleti megfonto­lásokból is táplálkozott. Miután pedig József Attila a nyelv eme „keletkező” természetét a szóra vonatkoztatta, és a (költői) műal­kotásban látta megnyilvánulni, ez, meglátásunk szerint, a keletke­ző szó teóriájának az előbbiektől eltérő interpretációjára szólítja fel az értelmezőt. József Attila híres érvelését idézzük: „...a szó tulajdonképpen csak mint használt szó, tehát mint meglevő szó szemlélet. [...] ha a szó műalkotás, a használt, a meglevő szó pedig nem az, akkor nyilvánvaló, hogy a nem meglevő szó műalkotás. Minthogy pedig kifejezésünk szerint nem meglevőről és mégis szóról beszélünk - a keletkező szót kell értenünk rajta. Vagyis a szó a használatban szemlélet, keletkezésében pedig műalkotás, így a szó a műalkotás­ban saját keletkezésének a szerepét játssza. Mégpedig oly módon, hogy a költeményben levő összes többi szóval egyszerre keletke­zik. A költeményt eszerint úgy is felfoghatjuk, hogy egyetlen kelet­kező szó, hogy a keletkező neve annak a dorogi csoportnak, amelyet 38 Vö. Kapitány-Kapitány 1979,87-97. 39 Tverdota 1986b, 174.

Next