Horváth Kornélia: Petri György költészete verselméleti és líratörténeti megközelítésben - Kultúra - irodalom (Budapest, 2017)

Exkurzus I.

EXKURZUS I. Akik ezt tagadják, azok magát a verset tagadják meg, vagyis azt állítják, hogy a vers zene,­­ nem pedig értelmes zenei szöveg. Ezek a legjobban teszik, ha a versben fogalmi értelmet nem keresnek.203 Másik híres, sokat idézett meglátása nem a szoros értelemben vett versritmus mi­benlétére vonatkozik, hanem általában a ritmus funkcióját értelmezi a művészetben, s ezt kettős módon határozza meg: egyfelől a ritmust mint értelmi feszültségkeltést, mint a szöveg közlő mivoltával ellentétes értelem exponálását értelmezi, ugyanak­kor éppen a ritmusban fedezi fel azt az egységteremtő energiát, amely egységet vagy egészlegességet meglátása szerint egyetlen műalkotás sem nélkülözhet. [... ] a műben, amely végső szemléleti egész, a valóság ellentéteinek, összefüggéseinek rit­must kell adniuk, mert különben az összefüggések, ellentétek szemléletisége elsikkad. És más oldalról,­­ a mű ritmusának ellentétet kell az értelem tudomására hoznia, mert különben a ritmus nem valóságos, hanem csak káprázatféle. Már­pedig ha a ritmus nem valóságos, úgy a mű nem lehet egész. Hiszen több dolognak (hangnak, stb.-nek) egyetlen egészként való szemlélete csak ritmusosan lehetséges. Már­pedig minden eddigi tételünk értelmében szük­séges, hogy a műben több dolog alkosson egyetlen egészet. De szükséges ez azért is, mert a valóságnak egyszerű egységekre való bontása fikciókhoz vezet, a szemléletet, amelynek jegye a folytonosság, szépszerével megöli és az elmét a formális ismétlés taposómalmába fogja. Az összetett egész azonban megadja a szemléletnek s az elmének egyaránt, ami az övé, azaz­hogy csekket ad róla: a folytonosság fejében ritmust, emelnek minőségre szóló ellentétet.204 Tanulmányunk vége felé, ámbár a témát távolról sem kimerítve, Nemes Nagy Ág­nes híres verstani írásaira hivatkozunk. Említhetjük itt Verstani veszekedések című esszéjét, amely Arany Keveháza című hosszabb epikus költeményének ritmusa kap­csán egy Vas Istvánnal folytatott vitáról és annak továbbgondolásáról számol be, s amely végkövetkeztetésében a konkrét versritmus rétegzettségét és dinamikus ter­mészetét állapítja meg, illetve a szerzői tudattól és intenciótól részben függetlenedni képes erő működését látja meg benne: 203 József Attila, Kisebb töredékek, feljegyzések = József Attila Művei II., Szépirodalmi, Bu­dapest, 1977, 349. Mint azt Fejtő Ferenc visszaemlékezéséből tudjuk, József Attila verstani kézikönyvet szándékozott készíteni a tágabb olvasóközönség, valamint a kezdő költők szá­mára, s már meg is állapodott egy kiadóval, de az rövid időn belül tönkrement, így a költő nem folytatta megkezdett munkáját. Sík Sándor pedig arról számol be, hogy József Attila doktori disszertációját is verstani kérdésekről tervezte megírni. Vö. Fejtő Ferenc, József Atti­la költészete (1936) = Borkóstoló. Irodalmi tanulmányok, Belvárosi, Budapest, 1996, 73; illetve Sík Sándor, József Attila Isten-élménye = Kettős végtelen. Sík Sándor válogatott munkái 1-2., Ecclesia, Budapest, 1969, 332-333. 204 József Attila, Irodalom és szocializmus = Költészet és nemzet, Bethlen Gábor, Budapest, 1989,41. (Kiem. H. K.)

Next