Ignotius Pál - Bozóki András (szerk.): Jegyzetek a szabadságról (Budapest, 2010)

4. A regényíró és hősei

4. A REGéNYÍRÓ ÉS HŐSEI magukat szegyig, /koholt képekkel és szeszekkel / mímeljen mámort mindegyik. ” De ő túllép „e mai kocsmán”! Túl: „az értelemig”! Ezt határoztuk el, ehhez tartottuk magunkat. József Attilának nem a gyermekded­zseni szerepe jutott a mi körünkben. Elvártuk tőle, hogy ezt ne is várja el tőlünk, hogy ennél többet várjon el: bizalmat a költőben kifejezett közületi lény és töprengő agyvelő iránt. O meg elvárta tőlünk, hogy elvárjuk tőle a logikus, világos ítélőképesség minden zálogát, a lelkiismeretes munkaerő pontosságát, a szellemi fegyelme­zettséget ugyanúgy, mint a gyakorlatit, a hétköznapit. Ráadásul és főként pedig a baráti és bajtársi hűséget. A bűnbocsánat a nevelésben lehet szükség, a törvénykezésben lehet böl­csesség, de írástudóval szemben sértés. Ő nem kért belőle. Megalázta a gyámolító hódolat, az elnéző mosoly, mellyel atyai jótevők s vendéglátó társaságbeli hölgyek a „kis Petőfi” bohóságát s a jelentéktelen tények világában tanúsított, következetes megbízhatatlanságát nyugtázták. Közös rögeszménk volt az épelméjüség hite,­­ ellentétben a híg regényesség­gel, mely a géniuszt tisztázatlan szenvedélyek bugyborékaiban tiszteli. Az igazi egészség, vallottuk Thomas Mannal, ki Freud nyomán vallja,­­ az igazi, a teherbíró, a magasrendű egészség nem természeti adomány, hanem tudomásul vett és legyőzött betegségek eredője. Az igazi józanság nem az, amire vagyongyűjtő miniszterek és délceg, szolgálatkész urasági kocsisok mutatnak példát, hanem a nyugtalan és akaratos elme maga-magát kiegyensú­lyozó játéka, érzéki és eszmei kíváncsisága, vidám és bátor számvetése, „kecsesen okos csevegés”. Mi ezt az igazi egészséget, igazi józanságot fogjuk szolgálni, így fogadkoztunk. Mit tehetek a színfalhasogató gúny ellen, hogy a józanság és egészség e hitvallóját, épel­­méjűségi rögeszmém testvéri megosztóját, egy nyári napon feldúltan találtam szobájában, mert rájött a titokra, hogy közös takarítónőnk Juli, meg „a Flóra”, meg „a Berci”, meg „a Bak doktor” összejátszanak ellene, aminek kétségbevonhatatlan bizonyítéka, hogy az író­asztalán, az ócska sajtos dobozban, melyet hamutartónak használ, három elégett gyufaszál elmozdult a helyéről? * Mit tehetek, istenem! Leleplezhetem magam, hogy mindig némileg álnokul, pedagógiai jóindulattal és rejtett szemhunyorítással játszottam egészséget-józanságot azzal, akiről az orvos másfél év óta tudta, de boldog-boldogtalan már évtizede hirdette, hogy „bolond”. Le­leplezhetem, hogy kozmikus rendszeretetéből és ildomos felnőttségi becsvágyából, mely­nek megnyilatkozásaival egy emberiséget akart okosabb és boldogabb életre nevelni, arra sem jutotta, hogy félórásnál ne nagyobb késedelemmel állítson be, ahova vacsorára hivata­los, vagy ha nem tud eleget tenni a meghívásnak, vegye föl a telefonkagylót és mondjon le, ahogy illik. Leleplezhetem, hogy e nagy költőt és éles eszű gondolkozót még viszonylagos egészsége idején sem lehetett „mint embert komolyan venni”,­­ de mit tegyek, én úgy ér­zem, inkább azzal az önleleplezéssel tartozom, hogy halálos komolyan vettem őt, s veszem ma is, változatlanul, elégett gyufaszálaival, rejtelmes összeesküvéseket szaglászó gyanúi­val, kabbalisztikus számrendszereivel, megrokkanásának minden orvosi jegyével együtt. Szép volna, üdítő volna, mint valamikor együttes nekigyűrkőzésünkben tettük, kimondani, hogy az író tébolyának, vagy akár hóbortjának, semmi köze írói voltához - hogy a meg­szégyenítő folyamat, mely gondolatait silány téveszmék hínárjába, testét pedig a tehervonat csikorgó kereke alá szorította, független attól a másik folyamattól, melyből magánhangzók, mássalhangzók és fogalmak fenséges dallamai csapódtak ki. De „minek hazudni?” Az őr­jöngő dalok­, az őrjöngő látott tisztán,­­ a dalfakasztó tisztánlátás görcsével törtelmesen.

Next