Kalmár György: A férfiasság alakzatai a rendszerváltás utáni magyar rendezői filmben (Budapest, 2018)
6. Apák és szörnyeik (Szelíd teremtés: A Frankenstein terv. Mundruczó Kornél, 2008)
APÁK ÉS SZÖRNYEIK ható rá). Fontos észrevenni, hogy Mundruszó filmjei hány hozzá hasonló „nincsen apám se anyám” szereplőn keresztül mutatják meg az emberi világ ritkán látott vagy sötét oldalait. Hasonló karakter a Delta főszereplője, Mihail, aki vérfertőző kapcsolatban él testvérével a Duna-deltában épített rönkházban. Péter a Szép napokban, aki börtönből szabadulva keresi a helyét, pótapja irányításával lopásra adja a fejét, majd megerőszakolja a lányt, aki tetszik neki, vagy épp Hágen, a Fehér isten útszélen hagyott kutyája is. Mundruczónál ez mindezen filmekben férfiszerep: a kitaszíttatás, szeretetmegvonás és árulás hatásait rendre férfi szereplőkre vetítve mutatja be, hogy aztán megmutassa (a Szelíd teremtésben, a Szép napokban és a Fehér istenben is) az ennek hatására kialakuló egyszerre szörnyszerű és „tiszta szívű” erőszakosságot. Az árváknak azonban Mundruczónál megjelenik valamiféle édenkerti ártatlansága is. A Deltában ez a vízre épített, gyönyörű természeti táj által ölelt rönkház, ahol a testvérek civilizáció és apai rend előtti (vérfertőző) egyszerűségben élhetnek, és ezt villantja fel a Szelíd teremtésben az az „ágyjelenet" is, ahol Rudi és választottja az árva Magda (Csíkos Kitty) egy rövid időre kettesben őszibarackkonzervet csemegézhetnek. Mindkét filmben erőszak vet véget az idilli jeleneteknek, a Deltában az emberi közösség pusztítja el a törvényeit el nem ismerő párt, míg a Szelíd teremtésben a fiú öli meg a rájuk támadó (pót)apafigurát. Az árvák szövetsége azonban, tartson akármeddig is, mindezen filmekben a fennálló Rend ellenpólusaként és kritikájaként szolgál. A Szelíd teremtés tehát éppúgy megidézi a labirintus toposzát, mint a kontroll, vagy más, orientációt vesztett férfiakat bemutató magyar filmek, de talán az egyetlen, melynek narratív középpontjában maga a labirintust. A labirintus szörnyének szemével.