Kalmár György: A férfiasság alakzatai a rendszerváltás utáni magyar rendezői filmben (Budapest, 2018)

6. Apák és szörnyeik (Szelíd teremtés: A Frankenstein terv. Mundruczó Kornél, 2008)

APÁK ÉS SZÖRNYEIK ható rá). Fontos észrevenni, hogy Mundruszó filmjei hány hozzá ha­sonló „nincsen apám se anyám” szereplőn keresztül mutatják meg az emberi világ ritkán látott vagy sötét oldalait. Hasonló karakter a Delta főszereplője, Mihail, aki vérfertőző kapcsolatban él testvérével a Du­­na-deltában épített rönkházban. Péter a Szép napok­ban, aki börtönből szabadulva keresi a helyét, pótapja irányításával lopásra adja a fejét, majd megerőszakolja a lányt, aki tetszik neki, vagy épp Hágen, a Fehér isten útszélen hagyott kutyája is. Mundruczónál ez mindezen filmek­ben férfiszerep: a kitaszíttatás, szeretetmegvonás és árulás hatásait rendre férfi szereplőkre vetítve mutatja be, hogy aztán megmutassa (a Szelíd teremtésben, a Szép napokban és a Fehér istenben is) az ennek ha­tására kialakuló egyszerre szörnyszerű és „tiszta szívű” erőszakosságot. Az árváknak azonban Mundruczónál megjelenik valamiféle éden­­kerti ártatlansága is. A Deltában ez a vízre épített, gyönyörű természeti táj által ölelt rönkház, ahol a testvérek civilizáció és apai rend előtti (vérfertőző) egyszerűségben élhetnek, és ezt villantja fel a Szelíd te­remtésben az az „ágyjelenet" is, ahol Rudi és választottja az árva Magda (Csíkos Kitty) egy rövid időre kettesben őszibarackkonzervet cseme­gézhetnek. Mindkét filmben erőszak vet véget az idilli jeleneteknek, a Deltá­ban az emberi közösség pusztítja el a törvényeit el nem ismerő párt, míg a Szelíd teremtésben a fiú öli meg a rájuk támadó (pót)apafi­­gurát. Az árvák szövetsége azonban, tartson akármeddig is, mindezen filmekben a fennálló Rend ellenpólusaként és kritikájaként szolgál. A Szelíd teremtés tehát éppúgy megidézi a labirintus toposzát, mint a kont­roll, vagy más, orientációt vesztett férfiakat bemutató magyar filmek, de talán az egyetlen, melynek narratív középpontjában maga a labirintust. A labirintus szörnyének szemével.

Next