Kárpáti András: Múzsák ellenfényben - A régi görög újzene: vázakép, popkultúra, politika (Budapest, 2014)

A régi görög költészet „múzsái” mesterség, musiké, zene. A költői képzelet a szöveget, a ritmust és a dallamot együtt teremtet­te meg, sokáig nem létezett ritmizált vers­szöveg dallam nélkül. Amikor Athénban, a Kr. e. 5. század vége felé a költészet a zenei kifejezés új eszközeit hódította meg magá­nak, az arisztokrata elit felháborodva rontott rá az újító muzsikus-költőkre. A régi, „mú­zsái” rend felforgatásával az állam rendjét is veszélybe sodorják. Nem elég, hogy fel­szabadítják a zenét a nyelv elsőbbsége alól, még a harmóniát is a szöveg, a logos elébe merészelik helyezni. A közönség persze mindeközben ünnepelte az újítókat. Szöve­gek sora tanúskodik arról, mennyire éles vita folyt Athénban az új zenéről: milyen a jó és milyen a rossz zene, milyen hatással van az ifjúság nevelésére, mely hangszereket lenne üdvös mellőzni, és így tovább. A könyv, miután megismerteti az olva­sót a zenepolitikai vita hátterével, kialaku­lásának okaival, jeles alkotóival és az új ze­nei stílus jegyeivel, arra vállalkozik, hogy öt fejezetben bemutassa, miként jelenik meg mindez a vázaképeken. Hogyan képes a fes­tő a vizuális humor eszközeivel felidézni a kortárs komédia színpadára vitt zenepoliti­kát? Egy komédiakarakterré vált újító mu­zsikus miért bukkant fel száz évvel később Dél-Itáliában? Milyen változáson ment át a zenei vita hatására egyrészt azoknak a régi mítoszoknak az ábrázolása, melyek az iste­nekkel zenei versenyre kelő híres muzsiku­sokról szólnak, másrészt a görög ünnepek zenei versenyeinek igen nagy múltra vissza­tekintő ikonográfiája. Kárpáti András kötete, amely, amennyire ma lehetséges, a váza ókori vásárlója szemé­vel láttatja a képeket, az első magyar nyelvű mű a későbbi korokból ismerős zenei-poli­tikai csatározások klasszikus kori görög elő­képéről.

Next