Koltai Tamás: Nemzeti történet avagy színház a cethal hátán (Budapest, 2002)

Nemzeti üzlet

harapós, valamit meg akaró csapatot. Mindjárt hozzátettem, hogy ennek semmi esélye, nincs ma olyan képviselő-testület, amely a világot felfor­gatni kívánó, rakoncátlan ifjaknak adna lehetőséget. Ez csak olyan or­szágban képzelhető el, ahol a kultúra kultúrát jelent, nem politikát vagy pénzt, és a jövőt nem a napi megélhetési érdek, hanem a távlatos gondol­kodás kormányozza. Ha tudtam volna, ott helyben fejből idézem Törő­­csik Marit: „Ma már ahhoz, hogy pénzt kapjon a társulat, olyan színházat kell csinálni, amiben olyan jó nevű színészek vannak, akik ott ritkán for­dulnak elő.” Ezt a mondatot csak keserű malíciával tudom kommentálni. Részint mert pontosan jelzi a friss szellemű alkotó munka kilátástalansá­­gát, részint mert szereztem némi tapasztalatot jó nevű Kossuth-díjasok és televíziósztárok haknijairól. Mint említettem, hátrányos helyzetem­nél fogva sokat járok színházba. Ugyancsak a szombathelyi beszélgetésen kaptam egy kérdést a Bar­celonában épülő Színházvárosról, amely a tervek szerint különböző tí­pusú, szabadtéri és fedett játszóhelyekből, a színházművészethez kap­csolódó tudományos intézetekből, dokumentációs és oktatóközpontból, könyvtárból és szolgáltatóépületekből (műhelyekből, vetítőkből, üzle­tekből, éttermekből, gyermekmegőrzőkből stb.) álló komplexum lesz, a színházi kommunikációra, a színházi nyelvre, a színház szociológiájára, antropológiájára és egyéb kutatási területekre vonatkozó programokkal. Hogyan mondjam el, hogy ez nem az a színház, amelyre mi Magyarorszá­gon lefoglaltuk a színház fogalmát, és hogy Európában sok helyen lé­tezik, ha nem is ilyen tervezett töménységben, az az egyszerűség ked­véért „nyolc-előadásos vígszínházi Nekrosius-Z/aw/e/nak” nevezhető színháztípus, amely kiváltja a teátrumtól nem hónaljcsiklandozó vagy könnyzacskóingerlő szolgáltatást igénylő közönség tartós érdeklődését. Ahol nem ritkán előforduló jó nevű művészekkel, hanem önmagunk rej­tett titkaival akarunk találkozni. Ahol nem menesztenek küldöttséget az igazgatóhoz, hogy tekintsen el Anatolij Vasziljev meghívásától. Azt mondja Törőcsik Mari: „Európa-szerte fenntartanak nemzeti szín­házakat, éppen azért, hogy ne kelljen a pénz diktátumának megfelelni.” Ne tévedjünk, a Soroksári útra néző Nemzeti Színház nem ilyen lesz. Már csak azért sem, mert eleve a pénz diktátuma hozta létre. (Meg a po­litikáé, ami még rosszabb.) Éppen a pénz diktátuma akarja kiiktatni a Vasziljeveket. A pénz diktátumának kirakatrendezőre van szüksége.

Next