Koltai Tamás: Nemzeti történet avagy színház a cethal hátán (Budapest, 2002)

Ballada a nemlejövős piszokról

na, s mire Művész Színházat csinálhattál belőle ugyanazzal a csapattal, sokkal hátrányosabb helyzetből indultatok. Ha nem játszod a sértődöttet 1991-ben, talán megkíméled magad a művész színházi kudarctól. Közben, ’91 tavaszán, teljesen ártatlanul, volt még egy „sikertelen fordulód”. Csiszár Imre leváltásával ekkor döntötte Fekete György „rapid” romlásba a Nemzeti Színházat a kilencvenes évekre (egyelőre). A szakmát képviselő szervezetek, amelyek tagjairól pár hónappal ko­rábban azt nyilatkoztad, „nem szavazhattak rám, hisz tudhatták, hogy én sem szavazok rájuk”, téged akartak a Nemzeti Színház igazgatójá­nak. „A szakma egyetértésre tudott volna jutni Schwajda György sze­mélyében”, mondta Fodor Tamás a Beszélő 1991. április 17-i számában, s ez nem csak feltételes módban igaz. A minisztérium munkájának se­gítésére létrehozott Színházművészeti Tanács véleményét azonban meg sem kérdezték az új igazgató kinevezése előtt, mire a testület le­mondott. (Viszont a jelenlegi hasonló testületből, amelynek te is a tagja vagy, egyedül Babarczy László lépett ki, amikor kiderült, hogy létrejöt­tének kizárólagos - szégyenletes - célja szakmailag legitimálni az Er­zsébet téri építkezés leállítását.) A botrány alatt elegánsan hallgattál, felügyelted a szolnoki színház át­építését, amiről nemrég azt mondtad, „úgy vágtam bele, hogy egyetlen fillérem sem volt a színházra”. (Érdekes mondat, különösen a mostani számháború fényében, amikor az Erzsébet téri építkezés leállítására az „alultervezés” szolgált ürügyként, és minimális, akár társadalmi ada­kozással megszerezhető többletköltségről folyt az átvita.) Az átépítés után, 1992 januárjában váratlanul felmondta a szolnoki igazgatói megbí­zatásodat. Eleged lett a színházból, közölted egy interjúban. Nem soká­ig. Ezután következett a „vígszínházi csata”. Különös történet, mind­eddig nem kapott nyilvánosságot. Marton László hívott ügyvezető igazgatónak, menedzselésben, szponzorszerzésben jártas szakember­nek, tárgyaltatok is, de végül közölted vele, hogy „csak első ember tudsz lenni”, így aztán barátságban elváltatok. Pár hét múltán a fővárosi főilletékesek, te nyilván nem tudtál róla, talán születésnapi meglepe­tésnek szánták, megpróbáltak első embert vagy legalább átépítésve­zetőt csinálni belőled (közelgett a Vígszínház rekonstrukciója). Már Marton László lemondását is elfogadták. Végül a társulat ellenállása

Next