Komlós Katalin: Fortepianók és zenéjük. Németország, Ausztria és Anglia, 1760-1800 - Zenetörténeti kiskönyvtár (Budapest, 2005)

A könyv tárgya a 18. század második felében világosan kibontakozó és egy­mástól eltérő két kalapácszongora­­típus, a német/bécsi, illetve az angol modell meghatározó szerepe az egyko­rú billentyűs zene létrejöttében. Hang­szertörténeti munkák részletesen fog­lalkoznak a fortepiano [18. századi zongora] mechanikai és technikai fej­lődésének kérdéseivel; zenetörténeti értekezések a klasszikus billentyűs iro­dalom műfaji és stiláris összefüggései­vel. A kettő kölcsönhatását, egymást inspiráló és karakterformáló szerepét azonban még alig vizsgálta a zenetudo­mány. A könyv információanyaga történé­szek, a zeneelmélet művelői és gyakor­lati muzsikusok számára egyformán hasznos. Tartalmát számtalan, egykorú forrásból idézett szövegdokumentum színesíti, a zenei anyagot pedig kotta­példák tucatjai illusztrálják.

Next