Lázár Kovács Ákos: A látvány megértése. Tanulmányok, kisesszék a filmkultúra és a vizuális kommunikáció köréből - Conditio humana 3. (Budapest, 2017)

telen kötet olyan írásokat tartalmaz, ame­lyek abból a meggyőződésből jöttek létre, hogy a kép, a filmkép, általában a vizualitás jelenségei a kimeríthetetlen meglepetés­tér, a mindig nagyobb valóság értelmezői tartalékaira hívják fel figyelmünket. A film mint médium a valóság egészének értel­mezését kínálja - a vizuális kommunikáció olyan jelenségeket vizsgál, amelyek kép­ként öltenek anyagiasult formát, válnak kézzelfoghatóvá. Mindeközben hordozza azt a belátást is, hogy a leképeződés, a lát­ható, a kézzel megfogható, a körüljárható kép mögött mindig gondolati, szellemi erő­feszítés áll, amely az egész ember szellemi tette-így válik a nézésből fokról fokra látás. Nincsen alkotott, leképezett kép elgondolt kép nélkül, nincs megvalósulás elgondolás, terv nélkül, még akkor sem, ha meg-megfá­­radva szeretnénk néha az alkotást pusztán ösztönös, értelmezhetetlen adottságként látni, szemlélni. A vizuális fenomének közül leginkább a mozgókép, szőkébb értelemben a film az a médium, amelyik a maga bonyo­lult előállítási, termékszerű, forgalmazá­si, ipari, esztétikai, főképpen szellemi-lelki vonatkozásrendszerével épít valóságot - váratlan, kihívó, megütköztető távlatokba vonja azokat, akik látják.

Next