Lukács Gergely Sándor: Roma Foglalkoztatási Stratégia (Budapest, 2017)

11. Roma foglalkoztatás a bio élelmiszer előállításban

feldolgozására és a termékek nemzeti márkaként való exportjára. Ez egy olyan lehetőség, amely sok többlet emberi munkát kíván meg, de sokkal több hozzáa­dott új értéket is teremt. Mint minden területen itt is cél a feldolgozottság növelése, a minőségi élel­miszertermék-növelés és jól bevezetett magyar márka kialakítása. Feltétel többek között magyar nagykereskedelmi-kiskereskedelmi élelmiszerhálózat kiterjesztése legalább a szomszédos országokra. A következő ábrán mutatom be az élelmiszer-értéklánc elemeit és jellemzőit. 77. ábra. Élelmiszer értéklánc elemei és jellemzői. Az élelmiszer-értéklánc elemei közül a legnagyobb értéktöbblet a gyártás előtti és a gyártás utáni fázisban keletkezik, ugyanis ezek tartalmazzák a legna­gyobb szellemi hányadot, de a gyártás magas színvonala nélkül az egész érték­lánc működése veszélybe kerül. A rövid ellátási láncok hatékony marketing- és szervezőmunka mellett hazai bioterm­elés fellendítésében egyre növekvő szerepe lehet a rövid ellátási láncoknak, amelyek az eddigieknél sokkal kisebb költséggel és egyre nagyobb arányban jut­tatják el a biotermékeket is a Roma Foglalkoztatási Stratégia megvalósítása során. Rövid Élelmiszer Lánc (RÉL) heterogén marketingcsatornákat jelent, ahol a termelés, feldolgozás, szállítás, fogyasztás egymáshoz közel, Magyarországon 40 km-en belül megtörténik, így a term­elés és fogyasztás közé kevés vagy nulla szereplő ékelődik. A Rövid Élelmiszer Lánc (REL) Környezet barát módon ter­mesztett élelmiszerek iránti igényt elégít ki. A különböző típusú REL-ek eltérő fogyasztási környezetben népszerűek. A termelői piacokat és a szedd magas rend­szert inkább az idősebb vevők látogatják. A közösség által támogatott mezőgaz­dasági rendszereket, a gazdaudvari értékesítést és az internet alapú, vagy online értékesítést inkább a fiatalok kedvelik. A közösség által támogatott mezőgazda­­sági rendszerekből 2013-ban mindössze 10 db működött hazánkban. A doboz rendszerű termelői piacból 2013-ban is mindössze 15 db volt. A RÉL fogyasztói általában képzettebbek és a jövedelmük is magasabb. GYÁRTÁS ELŐTT+ Kutatás+Fejlesztés+ Innováció+Tervezés+Design Beszerzés, Marketing GYÁRTÁS Korszerű és tápanyag kímélő adalékmentes GYÁRTÁS UTÁN Elosztás Marketing Értékesítés 234

Next