Lukácsi Tamás: Hermész szobra a fában. Arisztotelész és álmaink állama - Bibliotheca iuridica 47. / Publicationes cathedrarum (Budapest, 2010)

I. Töprengések az ókori szerzők aktualitásáról

I. TÖPRENGÉSEK AZ ÓKORI SZERZŐK AKTUALITÁSÁRÓL­­­s utóéletéről való számadás nem sokkal lenne kevesebb, mint az európai gondolkodás története.”13 Mindez igaz a társadalomtudományokra és ezen belül az állam- és politikaelméletre is. Számtalan olyan összefüggéssel, fogalommal és kategóriával találkozhatunk a Politiká­ban, melyek ma is sarkalatosak gondolkodásunkban: többek között ilyen a közvélemény és a szokásjog szerepének a felismerése, a kormányzat három ágának elkü­lönítése, a gazdasági és társadalmi folyamatok politikai hatásának a vizs­gálata, a forradalmak magyarázata, a középosztály szerepének a meglátása az állam stabilitásával és gyarapodásával kapcsolatban, és végül, de talán legfontosabbként, az állam morális végcéljának a meghatározása.14 Eb­ben az értelemben nem túlzó Somló Bódog megállapítása, hogy Arisz­totelész „minden szavát az államtan épületének falai százszorosan vissz­hangozzák”.15 Hasonlóképpen fogalmazott a Politika egyik angol fordítója: „Arisztotelész félig megértett szavai a gondolkodás törvényeivé váltak más korok számára.”16 Ez a közvetett hatás - ha belegondolunk - felmérhetetlen jelentősé­gű. József Attila versét felidézve nemcsak genetikai, hanem szellemi ér­telemben is elmondhatjuk magunkról: „az őssejtig vagyok minden ős”. E felismerés kétségkívül alkalmas arra is, hogy mélyebben megértsük saját tudományos világunkat, és teljesebb önismeretre tegyünk szert.17 de ins­piráló gondolatok, új ötletek és élettel teli felismerések akkor származnak belőle, ha engedjük, hogy új kiindulási pontként szolgáljanak. Ha nem lennénk tudatában, hogy az ókori görögök ösvényén járunk még napjaink­ban is, akkor kevésbé kereshetnénk új utakat. Csak ha van kellő önisme­retünk, és ha tisztában vagyunk a ránk gyakorolt hatásukkal, akkor lehet esélyünk arra, hogy túllépjünk rajtuk. Szinte teljes szellemi nevelésünk a görögöktől ered. Ezen eredet beható ismerete nélkülözhetetlen előfel­tétele annak, hogy felszabadítsuk magunkat elsöprő erejű befolyásuktól. Ezt a meglátást konkretizálja A. Trissitore a politikai diskurzusra: „Para­dox módon, az Arisztotelész » p­re­­­i­be­rá­l­i­s « gondolkodásában való komoly elmélyedés lehet képes arra, hogy a kortárs vitát kevésbé beszűkültté és kevésbé dogmatikussá tegye azáltal, hogy napfényre hozza azokat az egyébként rejtett korlátokat, amelyek szükségszerűen együtt járnak a po­litikai diskurzussal minden korban, beleértve a miénket is.”18 E megállapítást kiválóan illusztrálja egy 2003-ban megjelent könyv, amelynek szerzője, C. A. Bat­es szerint a mai liberális demokráciák ön­értelmezési krízisben szenvednek, nem egyértelmű, hogy céljuk csupán a különféle jogok vég nélküli felhalmozása vagy esetleg valamiféle közjóg elérése is. A szerző amellett érvel, hogy ha a modern liberális demokráciát

Next