Majtényi György: A tudomány lajtorjája (Budapest, 2005)

IV. Mobilitás - Kultúrák párbeszéde. A diskurzusok hatásai

dási struktúra elemzése is. Annak, aki kollégiumba került, el kellett sajátítania a városi értelmiségi létnek megfelelő nyelvhasználatot.’" A szociolingvisztikai vizsgálatok szerint a nyelvhasználat réteg- és szubkultúra-specifikus. Összefügg a világképpel, az értékrendszer­rel és más egyéb pszichológiai jegyekkel is. A szocializáló határozza meg, hogy egy korlátozott vagy egy kidolgozott kód jellemző-e az egyén beszédére: aki gyermekkorában korlátozott kódot sajátított el, az hátrányban van azokkal szemben, akiknek kiterjedtebb nyel­vi eszközeik vannak, és így bizonyos kommunikációs helyzetekben jobban feltalálják magukat.’" Aki nem érti a képi beszédet, az nem képes az elvonatkoztatásra, az elvont gondolkodásra sem. Egy szakérettségis hallgató, aki a versek közül leginkább Maja­kovszkij Lenin-poémáját és a József Attila-verseket kedvelte, úgy érezte, hogy a tanult anyag egységes egésszé áll össze a fejében. Gondolkodásában - emlékei szerint - összekapcsolódott a közgaz­daságtan, a történelem és a vers. A József Attila-sorokat szinte mantraként mormolta. Nagy élményt jelentett számára a „kollégiu­mon belüli versolvasás, verssel való egymásra kérdezés és verssel való egymásnak történő válaszolás azokra a kérdésekre, amelyek délelőtt az előadásokon elhangzottak”.’" A vers számára kapaszko­dót jelentett, melynek segítségével megérthette az elméleti mun­kákat. Szorgalmasan tanult, olvasott, de tanulmányai nem nevelték őt kreatív gondolkodásra, és feltehetőleg nem plántálták belé az iro­dalom mélyebb megértésének igényét sem. Nehezen boldogult a tananyaggal a tanulók többsége, sok tanár pedig a hallgatóival nem tu­dott zöldágra vergődni. Egyikük a követ­kezőképpen jellemezte őket: „Más, egészen más volt a szakérettsé­gis »hallgató«, mint a későbbi esti, dolgozó, levelező tagozatok hall- A nyelv nemcsak elvont struktúra, hanem nyelvi viselkedés, tehát be­széd is (lásd Saussure langue és parole fogalmát) - Saussure, 43, 48, 101. A kódhasználati különbség önmagában is „tükrözi és fenntartja” a kö­zéposztály és a munkásosztály közötti szociálpszichológiai különbségeket - Bright, 197-199; Bernstein, 393-431; Wardhaugh, 294-299. 59 PSZL, 913. I. 12. 6. e.

Next