Majtényi György: A tudomány lajtorjája (Budapest, 2005)

IV. Mobilitás - Kultúrák párbeszéde. A diskurzusok hatásai

nagy fordulat ideje a magyar történelemben... Kölcsey szeme a jövő felé fordul, ott keresi a megoldást.”69 Tanulságosak a szakérettségi és tanfolyamokat lezáró érettségi vizs­gákról szóló beszámolók is. A tételcímek már önmagukban is tükrö­zik a korabeli oktatás ideologikus voltát. Egy történelemtanár jelen­tésében a következőképpen magyarázta, hogy érettségi tételnek miért éppen A szocialista forradalmak témakörét választotta: „A törté­nelemtanításban a fő szempont az, hogy az általános műveltség át­adásán kívül azokat az eseményeket tegyük tudatossá bennük [a hallgatókban­­ a szerző], amelyek a mi mai életünkre kihatnak.”70 Magyar irodalomból a mérnök-szakérettségiseknek egy alkalommal Petőfi Sándor, Ady F. Endre és József Attila szocializmusáról kellett érett­ségi dolgozatot írniuk. (Választhattak, hogy a két megadott téma kö­zül az irodalmi vagy a természettani - Fizikai tanulmányaim fo­lyamán melyik jelenségkör keltette föl a figyelmemet és miért?-fejtik-e ki.) A szaktanári jelentés megállapította, hogy az irodalmi témakör már csak amiatt is „könnyűnek” számított, mert arról számtalanszor hallhattak az ünnepségeken. A vizsgáztató jelentése szerint az érett­ségizőknek „ezen munka közben tekintettel kellett lenniök arra, hogy Petőfi mindenkor az egész elnyomott és kizsákmányolt népre gondolt, Ady ingadozott, József Attila pedig a munkás-paraszt osz­tály és haladó értelmiség összefogását hirdette a munkásosztálynak szánva a vezetést. József A. tehát a legtisztábban fejezte ki azt, amit pártunk megvalósított.” Megállapítása szerint kisebb hibák ellené­re-példáid volt, aki „frázisokat is használt” (!)- „a vizsgázók dere­kasan dolgoztak”.71 A különböző felsőoktatási intézmények hallgatóiról készített kora­beli felmérések regisztrálják a szakérettségizettek lemaradását egye­temi, főiskolai társaikhoz képest. 11 Középiskolát végzett társaiknál ( Irodalmi olvasmányok, 39. 7,1 BFL. XXVI-124. 2. d. 7­ BFL. XXVI-124. 1. d. /. 1954-ben az ELTE-n például a következő jelentés készült „az egye­tem tanulmányi helyzetéről”: „A kormányprogram szellemében történő önálló munkára való nevelést a szakérettségisek esetében célunknak megfelelően nem sikerült elérni.

Next