Mikusi Balázs: Pernye András Budapest hangversenytermeiben - Válogatott zenekritikák 1959-1975 (Budapest, 2012)

Modern zene

354 MODERN ZENe­lamiféle játékos, kamarazenei hangulatot és mindazt, ami ez­zel együtt jár: a muzsikusok koncentrált és mégis felszabadult együttműködését. Részletes beszámolót adnunk a teljes műsorról e helyen lehe­tetlen, legfeljebb jelzésekre szorítkozhatunk. A viszonylag hagyományos, ám a többi darabhoz hasonlóan aforisztikusan rövid és tömör szerkesztésmód jellemzi Kadosa Pál Szerenádját, amely a Hat bagatell alcímet viseli. Hangula­tos és jól megfogott karakterképek egymásutánja. Mihály András Három tételé­ben sikerült kísérletet hajt végre, hogy a szigorúan megkomponált, melodikus muzsikát csupán vázlatosan jelzett, rögtönzésszerű zenei anyaggal állítsa szembe, illetve egyeztesse össze. Darabjai ízig-vérig hangszeres ihletésűek, és jó játszaniva­­lót nyújtanak az előadóknak. Székely Endre Musica not turn­éja fiatalabb zenei köznyelvhez kapcsolódik, amikor az egyes hang­szercsoportok „hangzásfürtjeit” állítja szembe, és kovácsolja egy­séggé. A mű egyik legfontosabb építkezési eszköze a dinamika fokozása, illetve csökkentése, mint ahogyan Maros Rudolf Mu­sica da camera per 11-ének harmadik tétele is ezzel az eszköz­zel teremti meg formai csúcspontját. Külön ki kell emelnünk az utóbbi mű Serenata feliratú nyitótételének hangulatteremtő ere­jét, szép hangzását. Ugyancsak külön kiemelésre érdemes Dur­­kó Zsolt Dartmouth Concertója, amelynek súlypontjában John Masefield The Lemmings című versének megzenésítése áll, rend­kívül gyengéd, költői hatásokban bővelkedő, lényegre törő alko­tásnak éreztük. Darvas Gábor Medália című műve - József Attila versére - annyiban tért el az összes többitől, hogy a zongora, az ütőhangszerek és a szopránszóló mellett elektronikus hanghatá­sokat is használt, amely utóbbi ugyanezzel az együttessel, rá­­játszásos módszerrel készült. Vitathatatlanul érdekes effektusok jöttek így létre, ám a darabot kissé terjengősnek éreztük. Az est utolsó - második szünet után következő - részét egyet­len, közel háromnegyed órás alkotás, Kurtág György, Bomem.

Next