Mikusi Balázs: Pernye András Budapest hangversenytermeiben - Válogatott zenekritikák 1959-1975 (Budapest, 2012)
Modern zene
354 MODERN ZENelamiféle játékos, kamarazenei hangulatot és mindazt, ami ezzel együtt jár: a muzsikusok koncentrált és mégis felszabadult együttműködését. Részletes beszámolót adnunk a teljes műsorról e helyen lehetetlen, legfeljebb jelzésekre szorítkozhatunk. A viszonylag hagyományos, ám a többi darabhoz hasonlóan aforisztikusan rövid és tömör szerkesztésmód jellemzi Kadosa Pál Szerenádját, amely a Hat bagatell alcímet viseli. Hangulatos és jól megfogott karakterképek egymásutánja. Mihály András Három tételében sikerült kísérletet hajt végre, hogy a szigorúan megkomponált, melodikus muzsikát csupán vázlatosan jelzett, rögtönzésszerű zenei anyaggal állítsa szembe, illetve egyeztesse össze. Darabjai ízig-vérig hangszeres ihletésűek, és jó játszanivalót nyújtanak az előadóknak. Székely Endre Musica not turnéja fiatalabb zenei köznyelvhez kapcsolódik, amikor az egyes hangszercsoportok „hangzásfürtjeit” állítja szembe, és kovácsolja egységgé. A mű egyik legfontosabb építkezési eszköze a dinamika fokozása, illetve csökkentése, mint ahogyan Maros Rudolf Musica da camera per 11-ének harmadik tétele is ezzel az eszközzel teremti meg formai csúcspontját. Külön ki kell emelnünk az utóbbi mű Serenata feliratú nyitótételének hangulatteremtő erejét, szép hangzását. Ugyancsak külön kiemelésre érdemes Durkó Zsolt Dartmouth Concertója, amelynek súlypontjában John Masefield The Lemmings című versének megzenésítése áll, rendkívül gyengéd, költői hatásokban bővelkedő, lényegre törő alkotásnak éreztük. Darvas Gábor Medália című műve - József Attila versére - annyiban tért el az összes többitől, hogy a zongora, az ütőhangszerek és a szopránszóló mellett elektronikus hanghatásokat is használt, amely utóbbi ugyanezzel az együttessel, rájátszásos módszerrel készült. Vitathatatlanul érdekes effektusok jöttek így létre, ám a darabot kissé terjengősnek éreztük. Az est utolsó - második szünet után következő - részét egyetlen, közel háromnegyed órás alkotás, Kurtág György, Bomem.