Miskolczy Ambrus: A múlt megszelídítése (Budapest, 2014)

Eltűnt akadémikusok nyomában

Eltűnt akadémikusok nyomában (Eckhardt Sándor és Zolnai Béla metapolitikai párbeszéde)285 különös játéka a sorsnak: Eckhardt Sándor és Zolnai Béla egyazon évben látták meg a napvilágot, 1890-ben, és egyazon évben távoztak az élők sorából, 1969-ben. Mind­ketten a régi Magyarországhoz is kötődtek. Eckhardt Sándor Aradon született. A szamo­­sújvári családból származó Zolnai Béla Székesfehérvárott látott napvilágot, de iskoláit Kolozsvárt a piaristáknál fejezte be. Mindketten a nagy elitképzőben diákoskodtak: az Eötvös-kollégiumban, és természetesen külföldön is tanulhattak, és aztán harmincas éve­ikben egyetemi tanárok lettek. Eckhardt Sándor a budapesti Pázmány Péter Tudomány­­egyetem, Zolnai Béla a szegedi, majd a kolozsvári Ferenc József Tudományegyetem francia filológiai tanszék, illetve intézet munkáját irányította. Mindketten polihisztorok voltak. Eckhardt Sándor nemcsak francia irodalmat tanított, és nemcsak a francia-ma­gyar kapcsolatokat kutatta, hanem a Balassi-filológia egyik jelese is volt. Nagy szerepet játszott a reformkonzervatív értelmiségi tábor folyóiratának, a Magyar Szemlének a szer­kesztésében. Kezdeményezője volt a közép-európai irodalmi összehasonlító kutatások­nak, ami egyben a szomszéd népek felé forduló szemléletváltást is jelentett az egyoldalú magyar kultúrfölényt hirdető szemlélet ellenében, amelyet Szekfű Gyula képviselt, akit tudománya és művészete miatt egyaránt tisztelt. Megalapítója volt az egyetemi Magyar­ságtudományi Intézetnek, amely az osztályok fölötti keresztény-nemzeti szolidaritás esz­ményét képviselte a tudományban, hogy aztán Kereszténydemokrata Párt aktív tagja le­gyen a II. világháború után újjáépülő országban. Zolnai Béla bonyolultabb személyiség, erősebb volt benne a művészlélek. Gyakor­ló újságíró volt, önéletrajzi regényén is fáradozott. „Magyarcélú filológiá”-ja - hogy az ő kifejezésével éljünk - nem egyszerűen kapcsolattörténet, hanem a francia és a magyar kultúra egymásba való integráltságának vizsgálata. Ennek Eckhardt a klasszikusa. Zolnai Béla máig a magyar stilisztika és nyelvesztétika kiemelkedő művelője. Folyóirata is volt: a Széphalom, amelyben Teleki Páltól Radnóti Miklósig közöltek írásokat, és még József Atti­la is tette volna, ha a Horger-botrány elmarad. Egyetemi tisztségviselőként is szolgált, a kor felekezeti klikk-szellemisége és a tudomány védelmében lépett fel, még párbajba is keve­redve emiatt. Nem volt úgy vallásos, mint Eckhardt, kifejezetten ellene szegült annak, hogy a keresztet a tantermekbe kitegyék, de a vallásos mentalitás egyik legavatottabb kutatója lett. Ő írta meg a „harmadik Rákóczi”-t, a vallásos írót. Ő tárta fel a magyar biedermeiert.

Next