Miskolczy Ambrus: Tiszta forrás felé… - Közelítések Bartók Béla és a Cantata profana világához (Budapest, 2011)

Tartalom

A TARTALOM Nietzsche vonzása­­ és taszítása? Rousseau tanítása Ady bűvöletében CIVILIZÁCIÓ, KULTÚRA, TERMÉSZET AVAGY A KOLINDÁK VILÁGKÉPE Bartók Béla kolindarepertoárja és tipológiája A román folklórtudomány és Bartók oroszlánkolindái A SZARVASSÁ VÁLTOZOTT FIÚK „REJTÉLYE” A két vadászkolindától a költeményig Bartók felfedezése A paleolibrettó és a műhelypéldány Erdélyi József fordításától Bartók költeményéig A magyar regösénekek csodaszarvasa A hídmotívumtól a forrásig Profán exegézis avagy az átváltozás „misztériuma”... és szarvassors a kolindákban A lázadás vagy a megtérés mítosza? A hídon át az Antinőstényig a csillagok fényében Beavatásmítosz? Az átmenet mítosza? Szarvassors, átok vagy áldás? Átváltozás vagy átváltoztatás? Székely János értelmezése A „rejtély” kulcsa: A bárányka-vita Biedermeier idill A mioritikus tér mítosza A színeváltozástól a kozmikus kereszténységig A szellem szabadságharca és a halott lakodalma A „TISZTA FORRÁS” - VALLÁS, MÍTOSZ, UTÓPIA? Gnózisok között Gnosztikusok galériája Bartók mosolya Lélek és forma a Vasárnapi Körben Lélek és forma Bartók színpadi műveiben Lukács György és a Cantata profana A Psalmus hungaricus, a Cantata profana és a hungarus tudat Lukács György igaza A tiszta forrás képzetei Évszázadok költészete Erdélyi párhuzamok József Attilától Petőfiig és Babitstól Adyig 85 87 92 99 100 107 120 121 121 124 127 134 139 140 140 154 158 162 177 179 180 190 192 196 201 201 202 209 214 220 226 229 240 245 245 248 250

Next