Odorics Ferenc - Ármeán Otília (szerk.): Határon - deKON-KÖNYVek 24. (Kolozsvár - Szeged, 2002)

Lőrincz Csongor: Az emlékezet mint szöveg

■ Lőrincz Csongor ■ AZ EMLÉKEZET MINT SZÖVEG Mnemotechnikai szerkezetek József Attila két versében „.. .de a vágy nem emlékezet.” (J. A.: A csodaszarvas) Az 1927 és 1930 (illetve 1932) közötti József Attila-szöve­­gekben mindinkább előtérbe kerül a temporalitás problé­mája, a lírai szubjektum saját időbeliségével való szembesü­lése mind határozottabban íródik bele a versek struktúrájá­ba és nyelvhasználatába. A kiemelkedőbb darabokban pedig egészen az értelmezhetőséget meghatározó érvénnyel. Fel­tűnő, hogy az időbeliség reflektálása korábbi negatív jelle­gét (például két 1926-os versben: az Engem temetnek és a Vé­gül címűekben) fokozatosan feladja, átalakítva a versbeli kérdezés módozatait és irányait, egyre komplexebb vi­szonyt tételezve a lírai én önértelmezése és - a nem pusztán élettörténeti értelmében vett - időbeliség, illetve a versbeli hang „beír(ód)ása” és a nem csupán szubjektív modalitású temporalitás között (bár ez utóbbi már inkább az 1930 utá­ni versekre lesz jellemző). Persze, ez az az időszak, amelyik „már nem a kezdő, vol­taképpen már nem is a kísérleti szakasz József Attila pályá­ján”­, így a fentiek csakis a lírai nyelvhasználat megváltozá­sával, illetve átfunkcionálódásával hozhatók kapcsolatba. Ma már bizonyosra vehető, hogy ez alatt a pár év alatt megy végbe József Attila költészetében „az image -, illetve a montázsszerű lírai nyelvhasználat és látásmód” küzdelme, amire nem egyikük „győzelme”, hanem „olyan beszédszerű hangzásmódban megalapozott ’diszkurzív' nyelvhasználat következik”", amely valamiféle dialogikus poétika térnyeré­sét hozza magával. A diszkurzivitás és a személytelenség felerősödése az „én” poétikai szituáltságának, „én” és szö­veg viszonyának összetettebbé válását eredményezi. Ennek az alakulásnak lesz alapvető komponensévé az időbeliség - 141

Next