Pléh Csaba: A lélek és a lélektan örömei (Budapest, 2008)

6. fejezet: Az információs társadalom és a kognitív szemlélet

430 6. FEJEZET. AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM ÉS A KOGNITÍV SZEMLÉLET 35.4 A BÖLCSÉSZET HAGYOMÁNYOS FELFOGÁSA A bölcsészet hagyományos felfogása úgy is tekinthető, mint amely három archi­­tekturális mozzanatnak megfelelően foglalkozik a tudással: foglalkozik a kódokkal, a tartalmakkal és ezek eredetével. Ez a három „tartalmi mozzanat” persze több társadal­mi szerepben is megjelenik. A bölcsész ugyanis mindezeket • kutatja, • képviseli, • oktatja. 35.4.1 A kódok kérdése A hagyományos bölcsészet számos kód tudását állítja előtérbe. Ilyenek a nyelvek, elő­ször a klasszikus nyelvek, majd a modern időkben, a 20. században, a modern nyelvek. Az európai kontinensen a modernizációs pedagógiai feszültség egyik forrása, gondol­junk csak a 19. század végi német érettségi vitákra (lásd Pléh, 2000c), éppen az volt, hogy a kódok tekintetében végbemenő váltás az iskola modernizációjának, a termé­szettudományok előtérbe kerülésének a legnyilvánvalóbb megjelenési formájává vált a bölcsésztudás képviselői számára. A klasszikus nyelveket egyre inkább a görögpótló latin és a modern nyelvek, valamint a nemzeti kultúra váltották fel, de továbbra is meg­maradt az a lényegi jellemző, hogy kódokat kell elsajátítani. A modern nyelvek előtér­be kerülésével persze a kódok ismeretének problémája az explicit felől az implicit felé tolódott el, amit az elsajátításra fentebb már láttunk. A kódok tágabb értelemben nem­csak a nyelvekre vonatkoznak. A „kódokhoz” sorolhatók valójában olyan klasszikus tudástípusok is, mint a logika és a retorika, amelyek különleges szervezési módozato­kat jelentenek az ismeretátadásban, az önmegjelenítésben és a meggyőzésben. A mai megújuló bölcsészetben ez újra előtérbe kerül, csak pragmatikának, szövegelemzés­nek vagy szövegtannak nevezzük őket. Margitay Tihamér (2003) könyve tankönyvi összefoglalást ad erről az „új retorikáról”. A kódok közé tartoznak a viselkedésmód jellemzői, a viselkedés mögötti szabályok is, vagyis az a kódrendszer, amely valakit a klasszikus úriemberhez hasonló módon művelt emberré tesz. Tudja például azt, hogyan kell beszélni bizonyos dolgokról, mi­ről nem lehet beszélni, vagy miről kell beszélni bizonyos ismétlődő helyzetekben, és így tovább. Sokat vitatják ma, hogy a bölcsészettudományok kulturális reprezen­tációját illetően a kánonok kérdése vajon a tartalmakhoz tartozik-e, vagy a kódok­hoz. Hiszen, mint a küzdelmek is mutatják, már önmagában az, hogy kit kell tanul­nunk az iskolában (Petőfi, Ady, József Attila vagy Arany, Babits, Kosztolányi, és így tovább, legyen-e a középpontban) egyben sajátos nyelvhasználatot és világszemléle­tet sugall. A tartalmak egyben kódok is lesznek, hiszen a kánon megadja, hogy mi­lyen metaforákat és milyen utalásokat tudunk tenni, amelyek révén beletartozunk a

Next