Pócsik Andrea: Átkelések. A romaképkészítés (an)archeológiája (Budapest, 2017)

Ez a kötet egy folyamatosan változó, kü­lönféle megközelítéseket integráló kuta­tás lenyomata. A magyar filmtörténet ro­maképeit elemzi, de nem a hagyományos - leíró, rendszerező - módszerrel, hanem kultúratudományi megközelítésben. Kü­lönböző korszakokban végez mélyfúráso­kat: egy-egy olyan művet választ ki, amely markánsan megjeleníti az adott időszak reprezentációs és beszédmódját, és be­hatóan elemzi annak készítési folyama­tát, formai megoldásait és fogadtatását. A művelet egy archeológiai feltáráshoz hasonlítható, s a Thomas Elsaesser né­met filmtörténész által képviselt új film­történetírás követőjeként a médiaarche­ológia egyik, tartalomvezérelt irányába illeszthető leginkább. Néhány kortárs jelenség elemzése egészíti ki a történe­ti vizsgálódásokat, hogy felhívja a figyel­münket az archiválás, a bemutatás, a for­galmazás (intézmény)politikai hátterére. Ezek a rövid esettanulmányok példaként szolgálnak a kritikai megközelítés nélkü­lözhetetlenségére. Reményeink szerint a (roma) képek elemzései jól használhatók az oktatás­ban, a kulturális élet különféle területein. A módszer tovább alakítható, fejleszthe­tő más kutatási témák behelyettesítésé­vel. Mozgalmas életmódunkat a földrajzi, gazdasági és társadalmi értelemben vett helyváltoztatás határozza meg - ezért is tanulságos közelebbről megvizsgálni a korábbi időszakok alkotóinak és szerep­lőinek átkeléseit.

Next