Rab Virág - Deák Anita (szerk.): Együttműködés - versengés (Budapest, 2010)

II. Az együttműködést és versengést befolyásoló tényezők: a közösség, a szituáció és a személyiség jellemzői

126 II. AZ EGYÜTTMŰKÖDÉST ÉS VERSENGÉST BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK adnia. Emlékezetes elemző leírását találjuk ennek a jelenségnek Hankiss Elemér Szent Györgyök és sárkányok című tanulmányában ( Hankiss, 1980). A jelen esszében csak érin­tendő kísérleteink és megfigyeléseink - őszinte reményem szerint - ennek ellenkezőjéről győzhetnek meg bennünket. Arról, hogy evolúciós örökségünk, biológiai lényegünk szerint nagyon nehezen viselnénk el ezt a ránk nem jellemzi­ képet. A másokhoz tartozás, a pozi­tív kötőrdés és együttműködés igénye nélkülözhetetlen pszichés életelemünk. A kötődés fenntartása kizárólag a kölcsönösség - emóciókat, attitűdöket is magába foglaló­­ hátteré­vel képzelhető el. Következésképpen, ha annak vélelmével kényszerülünk kérni valakitől valamit, hogy nem tudjuk azt viszonozni, az emberi lét frusztrációi egyik legsúlyosabbi­­kát éljük át, annak minden negatív következményével. A fent említett „főik pszichológiai” megközelítés éppen abban téved, hogy a megélt frusztráció következményeit okként kezeli. A frusztrációélmény negatív következményei között, ismert módon, az­ agresszív tenden­ciák fokozódását, továbbá a regressziót, valamint a ruminálásnak is nevezhető, beszűkült fixációt tartjuk számon. Az emocionális ragály ennek a negatív hangulatnak az elszaba­dulását indíthatja. Megfelelő mértékű és „minőségű” együttműködést tükröző és arra ser­kentő társas támogatás megléte ugyanakkor a frusztráció sokszor figyelembe nem vett, pozitív következményeit indítja: energizál, a megoldásmódok átgondolására serkent, il­letve ha kell, célváltást is eredményezhet. Ez ugyancsak emocionális ragály képében és mechanizmusával sokszorozódhat. A „főik pszichológia” ugyanakkor valóban ráérzett arra, hogy - mint írásunk elején említettük -, akárcsak a sírás és nevetés, együttműködésünk és vetélkedésünk is egyazon zsákból való. A motiváció-emóció-kommunikáció problémakör által leírt és - nem véletlenül - meglehetősen elmosódó határral alakuló, új tudományos diszciplína elemzi a szociá­lis kognició kérdéskörét (Borod, 2000; Adolphs, 2001 ). A gyűjtött/gyűjő adatok egyre világosabban jelzik, hogy a társas momentum megelőzi az éntudat kialakulását. Pedig e nézet képviselői/alakítói valószínűleg nem is olvasták József Attilát... Adolphs (2001) folyamatleírása ragyogóan érzékelteti a szociális kogniciós komponens dinamikáját. Értelmezése szerint a szociális percepció-szociális kogniciós társas viselkedés háromosz­­tatú, ámde alkalmas visszacsatolásokkal egységesített folyamatának különböző szakaszait eltérő központi idegrendszeri képletek aktivitása szervezi. Meglátása szerint az inge­rek megbízható percepciójának folyamatát elsődlegesen szenzoros és asszociatív kérgi területek aktivitása generálja, olyan kéreg alatti képletekkel együttműködve, mint az amygdala és annak kérgi kapcsolatai. A kimeneti oldal, a szociális magatartási aktusok szervezésében a motoros kéreg, a bazális ganglionok, a hypothalamus és az agytörzs periageductális szürkeállománya kap szerepet. A folyamat zavartalanságát az egyes részfeladatok közötti kölcsönös funkcionális feed-back, sőt újabb kutatások szerint szá­mos erőfeszítő, feed-forward kapcsolat biztosítja. Donald Hebb híres, a Grastyan-laborban többünk aktív közreműködésével salátává olvasott A magatartás szervezése című monográfiája megjelenése félévszázados év-

Next