Szász Anna: Három pár női láb (Budapest, 2003)

Tartalom

szí természetességgel sajátítanak el. Fogni, szorítani, fordulni, felül­ni, felállni, járni, gügyögni, beszélni. Ők azok, akiket ezekre az alapvető életfunkciókra meg kell tanítani, hogy ne legyenek egész életükben másokra utalt tehetetlenek. Túlzás nélkül, élő halottak. Pető a tanításaiból nem írt le semmit. Ellenben híresek voltak azok az alkalmak, amikor a pácienseivel végzett gyakorlatait bemutatta, ezeket mindig lejegyezte valamelyik tanítványa. E jegyzetek alapján dolgoztak azután a munkatársai. De a Pető-módszer nemcsak a gya­korlatokból állt, hanem a gyerekek intézeti életmódjából, attól kezd­ve, hogy fapriccseken aludtak, és ott végezték a gyakorlataik egy részét, a konduktorok képzéséig, és a gyerekek speciális oktatásáig. Pető halála után a Doktornőt nevezték ki az intézet igazgatójává. Hári Mária hihetetlen energiával őrizte itthon és hirdette, főként külföldön, a komplex Pető-módszert. Pető zsenialitása abban is megmutatkozott, hogy a módszerhez hozzárendelte a feladatokat ellátó konduktorokat, akik a mozgássérült gyerekeknek egy sze­mélyben gondozói, gyógytornászai és tanítói. A módszerhez hozzá­tartozott, hogy a konduktorokat, többnyire érettségivel rendelkező fiatal nőket, a gyakorlati munka mellett képezték ki, így már eleve, a képzés kezdetén eldőlt, hogy erre a testet-lelket próbára tévő, rendkívül nehéz munkára alkalmasak-e. A Doktornő sem volt kényelmes főnök. Igényes volt, és talán me­rev. Ellenállt mindenféle újításnak, bármerről jött is. A nyolcvanas években az oktatás irányítói felajánlották, hogy a konduktorképzést főiskolai rangra emelik, ha hajlandó a munka és a képzés egyidejű­ségéről lemondani. Rejtély, miért szabták ezt feltételül. De bármen­­nyire csábító volt is a főiskolai rang, a Doktornő nemet mondott. Éppígy nemet mondott a fiatalabb konduktorgeneráció újítási törek­véseinek. Hogy ebben igaza volt-e vagy sem, nem tudom megítélni. Azt tudom csak, hogy azokban a hazugságokkal, féligazságokkal, elhall­gatásokkal terhes években az intézetben folyó munkának semmihez sem hasonlítható hitelessége és ethosza volt, az intézetnek olyan.

Next