Szilágyi János György: A tenger fölött. Írások ókori görög és itáliai kultúrákról (Budapest, 2011)

Portrék

aktív kapcsolatának dokumentuma a Hajnal Annával együtt szerkesztett Argo­nauták című folyóirat, amelyben csaknem mindenki megszólalt, aki az akkori magyar irodalomban megszólaltatásra méltó volt. S a műfordítások révén ke­rült közvetlen kapcsolatba az olvasók legszélesebb rétegeivel is, ami - megint csak a Stemma célkitűzésével egybevágó gondolat - élete végéig soha nem szűnő igénye volt. Ez az igény tette képessé arra, hogy megírja legnépszerűbb, legelterjedtebb művét, a Kerényi közvetítésével Walter F. Otto görög vallásfel­fogásán alapuló Görög-római mitológiát, amely 3. kiadása óta (1956) második alkotó korszakára jellemző megváltozott felfogása folytán egy terjedelmes, ideológiai dogmatizmustól sem mentes bevezető fejezettel egyetemes „Mito­lógiává" bővült, így ért meg magyarul hat, németül négy kiadást, és jutott el oroszul, csehül és lengyelül is az olvasókhoz. Ugyanez az igény adta meg neki azt a képességet, hogy - elsősorban új magyar fordításokhoz írt bevezető vagy kísérő tanulmányokban - az ókor nagy íróiról teljes életművüket átfogó, de mindenki számára élvezhető portrékat rajzoljon; ezeket gyűjtötte össze 1964- ben Klasszikus arcképek címen, s adta ki németül is 1969-ben. Az ismeretterjesztés, a széles közönséghez szólás igénye kezdettől fogva a szenvedélyes pedagógushajlammal párosult benne. Egészen fiatal korától csaknem élete végéig szívesen írt és beszélt gyerekek, a még fel nem serdült legfiatalabb nemzedék előtt, s ennek pedagógiai problémái élete végéig érde­kelték. 1948-ban középiskolai tankönyvet szerkesztett, s nem volt a nevelés­nek és ismeretterjesztésnek olyan területe, amelyen ne vállalt volna szívesen aktív tevékenységet, abban a meggyőződésben, hogy a tudományos kutatás akkor kapja meg igazi értelmét, ha eredményei minél szélesebb körben el­terjednek. Utolsó tevékenysége egy mitológiai rajzfilm munkáiban való közre­működés volt, az ennek keretében róla készült felvételek az utolsók, amelyek képét megőrzik számunkra. A fiatal tudósok képzésének kérdése mindig szívügye volt: élete utolsó huszonkét esztendejét egyetemi tanárként töltötte. Sajnos, ezen a területen nem tudta élőszóban gyakran vázolt elképzeléseit mindenben megvalósítani. A több kiadást megért Világirodalmi olvasókönyvön kívül nem jutott hozzá, hogy az egyetemi tankönyvek készítésének munkájában részt vegyen, s­­ bár élete utolsó éveiben, orvosi tilalommal dacolva, súlyos betegségén erőt véve, ha másképp nem tudott, lakásán, betegágyán is maga köré gyűjtötte hallga­tóit - nem sikerült olyan klasszikus filológus generációt felnevelnie, amelyet az ő iskolájának lehetne nevezni; éppen kedvenc kutatási területein, az antik vallás- és irodalomtörténet területén nem hagyott olyan tanítványokat maga után, akik a távozásával támadt űrt betölthetnék. Ebben nagy része lehet an­nak, hogy az antik klasszikus kultúrák - minden erőfeszítése ellenére - egyre szűkebb területre szorultak vissza az egyetemi és középiskolai oktatásban, de bizonyára része volt benne tudósegyénisége utánozhatatlan voltának is, és talán túlságosan elnéző természetének, amely nélkülözte a Kerényi követelte farkas-magatartást a szellemtelenséggel vagy akár az általa is nagyon jól felis­mert korlátozottságokkal szemben; inkább egymaga vállalta sokak feladatait, mintsem hogy emberi rokonszenvet feláldozzon tudományos kvalitások hiá­nya miatt, és választásait gyakran tudományon kívüli szempontok határozták meg. Nem adatott meg neki az sem, hogy a magyar ókortudomány nagy tű.

Next