Takács Péter: Az állam szuverenitása - Eszmény és/vagy valóság - Juris dictio (Budapest, 2015)

A szuverenitás elméletének történetéhez

A SZUVERENITÁS ELMÉLETÉNEK TÖRTÉNETÉHEZ E nézet jelentős részben szintén Jellinekre vezethető vissza, aki Jakob Burckhardt reneszánsz kultúrtörténeti kutatásai nyomán azt állította: „A valamennyi állami képződményt magában foglaló általános kifejezés iránti szükségletnek először Itáliában tettek eleget. (...) A modern állam­eszme kialakulásával egyidejűleg jelenik meg az azt kifejező szó is."18 Ál­lítása alátámasztására Jelűnek A fejedelem első mondatát idézte: „Tutti gli stati, tutti e' dominii che hanno avuto e hanno imperio sopra gli nomini, sono stati e sono o repubbliche o principati."19 E felfogás hazai elterjedésében - jóllehet a szerző szándékaival ellen­tétben - Paczolay Péter Machiavelliről írt tanulmányai játszottak fontos szerepet.20 Mint azt alapos fogalomelemzésében Paczolay kimutatta, Machiavelli műveiben a stato három fő jelentéscsoportja különíthető el. E szó a kontextustól függően három dolgot jelölhet. (1) A fejedelem vagy a köztársaságban uralmon lévő csoport által gyakorolt politikai hatal­mat, amelybe beletartozik a hatalom gyakorlójának személye, felsőbbsé­­ge, a hatalmi szervezet és tevékenység, az uralom elvont fogalma és az államügyek (alanyi államfogalom). (2) A hatalmi tevékenység tárgyaként azt a területet és népességet, amely felett a hatalmat gyakorolják (tárgyi államfogalom). S végül (3) a kormányzást, a kormányzatot és a kormány­zati formát.21 Ám az alanyi és tárgyi államfogalom elhatárolása kapcsán Paczolay rögtön leszögezte: „Felületesség lenne azonban azt gondolni, hogy a jelentések e kettősségének összegzése megfelelt a modern állam­fogalomnak, mely szintén a hatalom, a terület és a népesség elemeiből áll össze." Machiavellinél ugyanis - akárcsak a középkori szerzőknél - még 18 Jelűnek: i. m. (1914) 131-132. o. Jelűnek Burckhardt Die Kultur der Renais­sance in Italien című klasszikus munkájára hivatkozik, melyben a svájci kultúrtör­­ténész amellett kardoskodott, hogy Itália földjén nyilvánult meg először „Európa modern állami szelleme" és „az állam mindenhatóságának" ugyancsak modern elképzelése. Burckhardt, Jakob (1860): A reneszánsz Itáliában. [Ford. Elek Artúr.] Képzőművészeti Alap, Budapest, 1978, 9., 12. o. 19 A pontatlan magyar műfordítás szerint: „Az uralom és birtoklás minden fajtája, amely valaha is markában tartotta az embereket, köztársaság vagy egyed­uralom volt, s ma is az." Machiavelli, Niccolo (1513): A fejedelem [ford. Lutter Éva], in: Machiavelli művei. I. kötet. Európa Kiadó, Budapest, 1978, 9. o. 20 Lásd Paczolay Péter: Az állam mint a politikaelmélet történeti problémája, in: Gombos József: Finnország politikatörténete, 1809-1917. Juhász Gyula Tanár­képző Főiskola, Szeged, 1994, 9-31. o.; Paczolay Péter: Machiavelli államfogalma, in: Tóth Károly (szerk.): Emlékkönyv dr. Szentpéteri István egyetemi tanár születésé­nek 70. évfordulójára. József Attila Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar, Szeged, 1996, 447-63. o.; Paczolay Péter: Államelmélet I. Machiavelli és az államfogalom születése. Korona Kiadó, Budapest, 1998. 21 Paczolay: i. m. (1994) 19-22. o.; Paczolay: i. m. (1996) 458-461. o.; Paczolay: i. m. (1998) 123-127. o. Az alanyi és tárgyi államfogalom megkülönböztetése­kor Paczolay a Francesco Ercole által bevezetett terminológiát veszi alapul. Lásd Ercole, Francesco: La politica di Machiavelli. Anonima Romana Editoriale, Roma, 1926.

Next