Tverdota György: Tizenkét vers. József Attila Eszmélet-ciklusának elemzése (Budapest, 2004)

"Gránitba vésett gondolatok"

mitikus elődünkkel, akit vérségi leszármazásunk kezdőpontjára te­szünk. Itt nyilvánvalóan nem tényleges álom leírásáról van szó, hanem egy ideológiai beállítottság megjelenítéséről. Arra nézve, hogy József Attila életében az álomlátásnak rendszeres és hangsúlyos szerepe volt, főleg a harmincas évekből vannak bizonyíté­kaink. A második fejezetben a Rapaport-levelek kapcsán kitértem a köl­tő által Rapaport Samunak és aztán Gyömrői Editnek is átadott számos álomleírásra. Az álom ezzel párhuzamosan gyakran fordul elő a költe­ményekben is. Nagyon fáj című vers lírai énje úgy jellemzi magát, mint „akit­­ kábít a nap, rettent az álom”, azaz mint aki nappal sokáig alszik, későn ébred, mert éjjel inkább virraszt, mintsem hogy szorongásos ál­mokkal viaskodjék. Egyik tájleíró verséről, amely a Ritkás erdő alatt címet viseli, maga a szerző állítja, hogy voltaképpen álombéli tájat ábrázol, vagy legalábbis álomképek alkotják kiindulópontját. „Egy álmomban visszalapoztam egy albumban az »első nőhöz« - az album női fejeket, illetve tájakat áb­rázolt -, írtam erről egy verset: ritkás erdő alatt a langy tó” — olvassuk a vallomást a Szabad-ötletek jegyzékében.”­ A Ha a hold süt... című vers szö­vegében találunk utalást álomi eredetére: „álmomban kinyílnak a ter­mek”. Ebben a két versben nem egy hagyomány technológiai kezelé­séről, azaz konvencióról van szó, mint az Ősapámban, hanem valódi álomleírással állunk szemben. A József Attila-irodalomban egyedül Egri Péter vállalkozott az ilyen jellegű darabok feltérképezésére.1918 kezdeményezését tovább folytatva nem lenne haszontalan az egész versre kiterjedő álomleírások vagy legalábbis a mű előterében álló ál­mok mellett számításba venni olyan költeményeket is, amelyekben az elalvás után feltolakodó képzetek több-kevesebb szerepet játszanak. Annál is inkább, mert József Attila freudi ihletésű esztétikájában az álom jelensége központi szerepre tett szert. Egyik legfontosabb okfej­tését, amely a költészetet az álommunka segítségével definiálja, az 1931 őszén írt Kassák-kritikában olvashatjuk: „a művészet az emberi eszméletnek, a léleknek, tudatnak, vagy ha úgy tetszik, tudatalattinak a mélyéről - de mindenképpen az emberi élet jelenné gyülemlő múltjá­ból hozza föl képeit. Azonban ez történik az álomban is, nemkülönben az ébrenlét tévedezéseiben. S a művészet abban különbözik minden­fajta álomtól, a képzelet mindenféle csapongásától, hogy a tudatnak, léleknek mélyéről felmerülő képeket értelmesen rendezi, hogy köz- 157 József Attila: Szabad-ötletek jegyzéke két ülésben. S. a. r.: Stoll Béla. In „Miért fáj ma is”. 440. A részlet a pszichoanalitikus napló 94-95. lapjain olvasható. 158 Egri Péter: József Attila költészetének látomás- és álomszerű mozzanatai. II, 1960, 3-4. sz. 253-281.

Next