Tverdota György: Tizenkét vers. József Attila Eszmélet-ciklusának elemzése (Budapest, 2004)

"Gránitba vésett gondolatok"

ezért megérdemli, hogy tönkremenjen. Költőnk „társadalmi kérdések­ben” mindhaláláig „a tudományos szocializmus logikáját vette irányadó­ul”, ahogyan élete utolsó interjújában, 1937 nyarán kifejezte magát.188 Utolsó nagyszabású tanulmányában, a Hegel, Marx, Freudben a címbe fog­lalt három gondolkodó teóriáit kívánta meghaladni, de úgy, hogy egyben épített rájuk. A dialektikus módszerrel történő gondolkodás igénye tehát az Eszmélet megírása idején sem volt idegen tőle. József Attila annak a rendszernek mindhalálig ellenzéke s ezen belül radikális kritikusa volt, amelyben élnie adatott. Nem célszerű tehát kétségbe vonni a IV. darab olyan olvasatának létjogosultságát, amely ítéletet lát a vers egészében a kor társadalmáról, s megjósolja vagy várja a fennálló rend összeomlását, s he­lyette egy organikus, életszerű, a mozgás, változás, fejlődés szabadságát biztosító másik rend eljövetelét. Ebben az összefüggésben a „lesz” szó je­lentése nemcsak a devenir, az általában vett levés, hanem úgy is felfogha­tó az igealak, mint a van jövő idejű formája. A virágot, az eleven létezőt ma hiányként konstatálja a beszélő, azt mondja róla, hogy nincs, majd pe­dig kijelenti, hogy a meglevő világ széthullása után ez a hiány betöltetik. Felmerül a kérdés: hogyan lehetséges, hogy egy és ugyanazon strófát egyszerre közelítünk meg olyan gondolatrendszerek felől, amelyek egy­mástól idegenek, korban is különböznek, az általánosítás különböző szintjein helyezkednek el. Nos, az Eszmélet egyik különössége éppen eb­ben rejlik. Nem ez az egyetlen darab, amely úgy épül fel, hogy benne kü­lönböző eszmerendszerek egymást tökéletesen takarják. József Attila minden bizonnyal tudatosan, szándékosan hajtotta végre ezt a bravúrt. Ennek révén egy különös metanyelvet alkotott meg. A tartalmakat el­tüntette a versből. A szavak, mondatok, képek, alakzatok üres formák, amelyek a megközelítési módtól függően különféleképpen tölthetők föl, úgy, hogy a különböző értelemalakzatok egymással még csak nem is érintkeznek. Végezetül érdemes számot vetni a strófa egy igen korai értelmezésé­vel, amely nem eszmerendszerek, hanem a személyes tapasztalatok síkján bontja ki magyarázatát. Vágó Márta emlékiratában olvasható ez az értelmezés: „Egyszer az ablakba épített sarokdíványon uzsonnáz­tunk Nemes Médivel, [József Attila] akkor is verseket mondott, és el­kezdte magyarázni az Eszmélet sokat vitatott strófájának. Akár egy­ halom hasított fa, hever egymáson a világ utolsó három sorát. Sokan nem értették összefüggését az előző hárommal. Igyekszem magyarázatát, az egész beszélgetést pontosan leírni.”189 Vágó Márta magyarázatkísérletében 183 183 József Attila: Van-e szociológiai indokoltsága az új népies iránynak? In József Attila Összes Művei. III. kötet. Szerk. Szabolcsi Miklós. Budapest, 1958, Akadémiai, 1973. és­ Vágó Márta: József Attila. Budapest, 1975, Szépirodalmi, 224.

Next