Tverdota György: Tizenkét vers. József Attila Eszmélet-ciklusának elemzése (Budapest, 2004)

Az eszmélet születése

levelek erős pszichoanalitikus ihletettségéhez nem fér kétség. Vajon el­­mondható-e ez az Eszméletről. Ha nemleges választ adnék a kérdésre, akkor az analógiák, átfedések keresésének útját eleve eltorlaszolnám. A kérdés nem annyira az, hogy József Attila költészetében megjelen­­nek-e olyan témák, vannak-e jelei olyan világlátásnak, amelyek a költő pszichoanalitikus orientációjából következnek. Nem feladatom annak meghatározása, mikortól érhető tetten a mélylélektani ihlet lírájában. Az Eszmélet születése idején ennek jelenléte nyilvánvaló. A probléma sokkal inkább abban van, hogy mennyire hatja át a pszichoanalízis József Attila költészetét? Minden nyelvi fordulatban, minden kis részletben minden­áron ennek az ihletnek a működésére kell gyanakodnunk - aki keres, az talál is alapon -, vagy pedig „csak” az egyik fontos összetevőt kell lát­nunk benne, amely más összetevőkkel, más eszmetörténeti rugókkal (marxizmus, bergsonizmus, hegelianizmus) együtt szolgál szemléleti alapul a ciklus megalkotásához? Jelenlegi ismereteim alapján az utóbbi alternatívát tartom a termékenyebbnek. Néhány olyan helyet vesznek sorra a továbbiakban, amelyekből kiin­dulhatunk a megfelelések keresésére a pszichoanalitikus prózában. Csak röviden teszem ezt, mert az egyes strófák részletes elemzése során megfelelő mélységben foglalkozom külön-külön ezekkel a vonatkozá­sokkal. A II. versben szereplő álombéli tapasztalat klasszikus freudi téma, feltételezi, hogy József Attila ismerte és kiaknázta a bécsi mester Álomfejtés című művét. A „Kék, piros, sárga, összekent­­ képeket láttam álmaimban” és „egy szálló porszem el nem hibbant” sorok alapjában véve ugyanolyan álomleírást tartalmaznak, amilyenekkel a Rapaport-le­­velekben számos alkalommal találkozunk. Ezek a leírások többnyire az álombéli történések részletesebb elmondására törekszenek, de van köztük olyan is, amely - az előbbi idézetek módján - több álom tartal­mát summázza, az adott álmok domináns tartalmára koncentrálva. Ilyen a következő: „Eszembe jutnak a régi álmok, amelyekben világításról van szó, hogy hiába gyújtok gyufát, nem látok, hiába csavarom föl a vil­lanykapcsolót, nem gyullad meg a fény - ezek mind borzasztó álmok voltak.”77 A versben felidézett visszatérő álmok ezzel szemben nem szorongásosak, hanem kifejezetten derűsek, megnyugtatók. Elmondá­suk technikája azonban azonos a levelekben és a versben: többes szám és az álomtéma puszta evokálására való korlátozódás jellemzi őket. Az V. vers fontos fordulatot jelent József Attila költői pályáján szem­pontunkból. Ha az Egy kisgyerek sír című verset nem számítjuk, mert emlékező jellege legalábbis elhomályosult, akkor a ciklus ötödik darab­jával kezdődik azoknak a verseknek a sora, amelyek a gyermekkori em­­sz József Attila: Rapaport-levelek. In „Miért fáj ma is”. 373.

Next